mandag 8. april 2013

Å stille badevekta tilbake, en rapport med tips. 2



Badevekta 2
I dag: 20 min rask gange før frokost.
De som kjenner meg vet at det der med å fatte seg i korthet…. Ikke helt lett. Sorry. Her er dagens:

Jeg tror det er en sannhet ennå, at morgentur før frokost øker forbrenninga. Det er bare fint å ta en svart kaffekopp før turen. Kanskje te hjelper også. I alle fall er det lov.

Ikke løp, og ikke bruk mer enn en halv time. Og begynn å spise innen 10 minutter etterpå. Ellers tapper kroppen din musklene for å skaffe seg energi.


Da jeg bodde på Nesodden hadde jeg sånn ei fin rute jeg gikk nesten hver morra, så sant det ikke var holke eller snødde bortover. ( Kom jeg ikke ut, småsyklet jeg på treningssykkelen min.) Ruta gikk dels gjennom en liten skogsnipp og den inneholdt ei trapp. Små varianter kunne tas. Og var jeg sliten, gikk jeg den retningen der trappa gikk nedover.

Jeg begynte med akkurat dette ene og alene for å brenne fett, men jeg hadde nettopp blitt mye bedre etter års sykdom, så det passet godt inn i i opplegget med å bli sterkere og få bedre kondisjon, også.

Jeg hadde ikke drømt om at det så raskt ble en vane. Jeg er uførepensjonert, så vanligvis går jeg ikke ut så tidlig på morran. Det var så godt å gjøre det igjen. Kjenne den friske morgenlufta i fjeset. En periode m glatte veier dro jeg treningssykkelen ut på balkongen for å få kommet ut uansett…

Jeg tror ikke jeg har så god viljestyrke. Jeg er en utsetter, en prokastinator, som jeg har skrevet om før her. Men etter en stund trengte jeg ikke å skjerpe meg, jeg VILLE ut! Og man ser det på vekta.

Så ble jeg Drammenser. Der var det kjedelig vei som tok godt mer enn 10 minutter ned til elva. Og oppover åsen var det bratt asfalt forbi div villaer og få variasjoner. I den grad man oppmuntres av å se to gule hus og et hvitt framfor tre hvite og et rødt...  Og så kom holka. TanteMy Kom Ut Av Det.

Å Komme Ut Av Det er farlig. Det burde ringe bjeller, det burde dukke opp kommunale fysioterapeuter på døra, det burde trues med mindre fratrekk på skatten- Eh… kanskje ikke. Men om du merker at du har Kommet Ut Av Det, bør du gjøre noe straks. ( Eller ASAP, som de unge sier).
Det betyr at du som leser dette og har Kommet Ut Av Det, straks bør avslutte lesingen og gå opp ei rute (selv om det ikke er morran) så du er klar til i morra. Og legge fram passende tøy i kveld.

Leser du enda? Du vet at denne bloggposten ikke går noe sted, hva?

Nå har jeg vært ute av det i 5 og et halvt år.  ( Ingen sa det der til meg. I hvert fall ikke så høyt at jeg skvatt og gikk ut… eh  ASAP.)

Riktignok har jeg nå flyttet til en leilighet der det vrimler av sjarmerende turalternativer. 2 minutter til elva. Bruer på alle kanter og mulighet for å gå oppover. Jeg tok en liten morgentur nå og da, men det ble aldri en vane.

Men nå har jeg gått tre dager på rad og jeg har bare bestemt meg for at jeg er I Gang igjen. (OK, det hjelper en svak sjel å fortelle det på Internett.)

Du vinner på humør, forbrenning og fysisk form. Og selvbilde.

Slik takler jeg det som er Mine utfordringer:

  1. Ikke komme seg ut straks en er våken.

    Ha bestemt meg for hva jeg skal gjøre, så jeg kan gjøre det i halvsøvne. Setter på tevann. Klær ligger klar. Mens teen trekker, setter jeg over havregrøten, skrur av plata når den har kokt opp. Slår teen over i nytt glass, så jeg kan drikke den fort.


    Det går av seg selv når det har blitt vane.


    Jeg liker å høre nyheter om morran, og får jeg til å høre dem og så gå ut straks, rekker jeg å høre dem en gang til straks jeg er inne. Fin struktur mot somling.
     

  2. Surre rundt og ikke spise straks man er tilbake.


    Jeg har maten klar. Det hjelper. Evt starter jeg med en kiwi eller appelsin, om jeg må bruke tid.


  3. Surre for lenge rundt i treningstøy uten å dusje.


    Dette er vel bare en utfordring for noen av oss som er så «heldige» å ikke ha en jobb og for folk m hjemmekontor.



    Mitt tiltak: Ha stygge treningsklær. Gjerne noe som strammer over magen. Ok, jeg har videre jakke over, for tenk om jeg skulle snuble i drømmeprinsen mens jeg er ute og trener, han hjelper meg smilende opp og... Ja, dere har alle sett det på film. Og bare der, tenker jeg.


  4. Jeg har alt en annen morgenvane…
    For min del holder jeg ideelt sett Reiki i en time hver morgen. Noen mediterer, noen ber, det er så ymse.


    Jeg prøver meg fram med full Reikitime (må stå veldig tidlig opp) eller bare halve Reikien, og så mer seinere på dagen.  Jeg har ingen løsning enda, men etter en rolig aktivitet, kanskje utført før man forlater dyna, er man i alle fall mer våken og kommer seg litt raskere ut

     
  5. Ikke i dag?
    Ikke hopp over. Hvis jeg skal tidlig ut, ( som i morra) vil jeg lage frokostpakke og spise etter mine 20 min gange til toget.

    Hvis det er glatt eller regnet pisker: Treningssykkel. Kanskje man kan gå opp og ned på en trappestol ( 2 min på 2 pause, det er tyngre enn å gå tur).Men da tror jeg jeg måtte ha en liten film eller frokostTV..


    Husk premien: Holder man ut, går det snart av seg selv. Og man er nærmere å få på seg de buksene…

1 kommentar:

Anonym sa...

Flink er du. Få se om jeg kan få til det samme. Strever med viljen. Eller uviljen. Ulysten? Ikke godt å si. Skal følge med her hos deg, kanskje det hjelper. Lisa