mandag 3. september 2012

Finans-My


Å være flink med penger kan være så mye. 

Jeg har levd nesten uten inntekt for mange år siden og greide å lage god og sunn mat av billige råvarer, samtidig som jeg sydde bukser til min eldste datter av beina på mine avlagte slengbukser osv. Så sånn sett er jeg flink.

Å la være å bruke penger når jeg har dem, er jeg muligens mindre flink til, men jeg kan om jeg vil.
Å selge og kjøpe leiligheter har jeg hatt litt dreisen på, bortsett fra at det jeg har tjent på det gikk med til de ekstra utgiftene det var å bytte leilighet en gang mer enn jeg burde. 

Men noen stor forretningskvinne er ikke My. Flink til å selge i betydningen å få folk begeistret for en sak. Men jeg vil ikke stå i en butikk og juge om hvor bra ting er. Og selge truser, pastiller og whatnot som mersalg. Og jeg har aldri hatt aksjer, for da ville jeg ikke fått sove om natta.

Men nå snakker de om å binde renta på lån. Det MÅ lønne seg, sier de,  siden renta ikke har vært så lav som nå på innmari lenge. Det høres logisk ut. Det ville jeg virkelig trodd. Men.

Når man binder renta, går man med på å betale litt mer i rente mot en forsikring om at den ikke vil stige på et visst antall år. Du vedder på en måte med banken om hvor mye og hvor fort renten vil stige, og har du mer greie på sånt enn banken, så tjener du på avtalen. Eller du bare betaler for at renten skal være forutsigbar fordi du vet du ikke vil greie å sette litt penger (det beløpet du vil betale mer i rente hver måned) i banken som buffer.

Siden jeg for min del klarer å sette det beløpet i banken, og siden jeg ikke kan tenke meg at jeg er bedre enn banken til å spå om renteutviklinga, så er jeg skeptisk til å binde renta på det lille lånet mitt. Enda alt jeg kan forstå om penger og marked tilsier at renta ikke kan gå nedover, bare oppover.

Hva er det banken skjønner, som gjør at den mener det vil lønne seg for den å binde renta mi? Og som jeg ikke skjønner? For det er ingen som pålegger banken å gjøre en slik avtale. Vel?

Men har jeg bundet renta, så kan jeg vel ikke flytte lånet? Er det DET? At det kan lønne seg så mye for banken å gi meg ei rente de på noen år kan tape litt på for at jeg ikke skal flytte lånet mitt til en konkurrent? 

Da vil jeg sannelig vurdere akkurat det: Sjekke lånebetingelsene et annet sted. Kanskje et sted der de ikke tilbyr å fryse renta? 

Så innmari smart!

Det er bare det at når en har tenkt ut noe innmari smart om et område en ikke kan en døyt om… så er det gjerne en viktig faktor eller to inne i bildet som man ikke vet noe om og dermed ikke har tatt med i beregninga.

Men snart er det sikkert ti-kroners marked på dagligvare-butikken. Der har jeg full oversikt. Det er mye lettere å vurdere holdbarheten på en boks makrell i tomat enn om banken med de gode betingelsene vil kunne gå konkurs.


....hvis banken min går konkurs, slipper jeg å betale tilbake lånet mitt, da?

2 kommentarer:

Syltegeek sa...

Det der gjør meg helt matt å tenke på, pengeprosjekt eller ikke noe pengeprosjekt.

tanteMy sa...

Og DER har vi en slags grunn til å fryse renta: "Nå er det gjort og låst. Slippe å tenke på det hele tida."