fredag 28. september 2012

Folkeopplysnings-My



Kjære lesere. 

I dag skal jeg gi mitt bidrag til folkeopplysningen med å forklare dere om ting som er uvirksomme, bedragerske eller som slett ikke finnes.

Illustrasjonsobjektet er: Lyset. 

Mange snakker positive opplevelser med lys, og jeg vet om mennesker dere andre kjenner fra media som hevder dette. Jeg nevner ikke navn, for My er ikke den som henger ut noen. 

Nå er det vel et allment kjent fenomen at lys ikke har noen tetthet, noen masse*, men jeg vil likevel gjøre en demonstrasjon: Jeg tar på meg en av de tetteste sovemaskene mine og bilder et skjerf rundt. 

Så fører jeg ved hjelp av en assistent hånda gjennom en lyskjegle fra en diodelampe, fra en gammeldags glødelampe, fra et stearinlys og fra en sprekk i rullegardina, samt gjennom kullsvart mørke. Og jeg vet ikke hva som er hva, det vet bare assistenten. 

Kjente jeg noe? Vi ser bort fra forsøket med lys fra et stearinlys, der My kom i skade for å komme bort i flammen og ble påvirket av en sammenfallende faktor. Denne delen av forsøket ble tatt bort på grunn av uvitenskapelighet. (Og dessuten direkte ondsinnet uoppmersomhet fra assistens side, vil My tilføye.)

Men ellers? Her kan My rapportere en svak tendens til et slags kilende vindblaff i to av tilfellene, diodelampen og – aha! kullsvart mørke! Der hadde vi flaks, og kunne med større sikkerhet enn forventet vise at lys er helt umerkelig og at en hver opplevelse av lys må skylles placeboeffekten. 

( *Det er mulig fysikere kan måle en ørliten grad av masse i lys, men siden My ikke har hatt fysikk siden 1969, går vi ikke i detaljer her. Men alle forstår jo at dette i så fall handler om veldig små mengder.)

Helt i samme gate som lys, er melk, så da går vi rett over til dette. 

Mange hevder at de ikke tåler melk. Man kan ha både allergi og melkeintolertanse. Er melkeintolerante mennesker mindre tolerante på andre livsområder? 

Dette eksperimentet vil vi ikke få svar på før seinere. Vi skulle måle opp fire meter melk, en meter til hver av forsøkspersonene, men fikk problemer med plasstillitsvalgte av renholderne, som hevdet at forsøket ikke holdt forskningsetiske standarder i forhold til renholderes arbeidssituasjon.
Studien ble derved avbrutt, og gjenopptas når vi får flere forskningsmidler fra Dagros Meieridistrusjon.

Vi håper du ble klokere og nå føler deg tryggere på egne valg!

2 kommentarer:

BC sa...

hehe - skjønte ikke bæret ---
men sånn er det med mye av forskningsresultater man leser - de som slås stort opp i media -
Jeg hadde ihvertfall glede av å lese det ;)

tanteMy sa...

Det var det Syltegeek sa, også. At den ironien kommer til å gå over huet på folk. Skal jeg forklare litt? På Folkeopplysningen måler de ofte ting som ikke har noe med saken å gjøre, for eksempel hvorvidt man kan ta og føle på lys. Og "måler mjølk i meter".