søndag 3. mai 2015

Det beste er det gode salatglassets fiende.

Jeg har skrevet om dette før. Våren 2013. http://tantemy.blogspot.no/2013/04/7-ytring-fra-my-om-stille-badevekta.html  Så denne bloggposten er vel litt juks.

Men jeg driver og rydder i papirene mine, og alle som har lest bloggposten min om prokrastinering, http://tantemy.blogspot.no/2011/10/utsettelsesatferd-kalles-ofte.html, skjønner at det ble veldig viktig å få skrevet en bloggpost om… for eksempel salat på glass.


 Jeg hadde nok hørt før at man kunne kutte opp salat på glass og ha klar i dagevis i kjøleskapet, men  avviste ideen kjapt. Så for meg posene med ferdigkutta salat i butikken, med brune kanter… Var det ikke meningen at salat skulle være sunt, da?

Man går i den vanlige fella: Man avviser de halvgode løsningene, fordi man føler seg overbevist om at man garantert vil kunne fullføre den beste løsningen. Alltid. Man skal nemlig skjerpe seg og bli et perfekt menneske. Fra i dag. (Evt i morgen…)

Det var i en periode jeg prøvde å bli – ja, om ikke et perfekt menneske, men et flere kilo lettere et, at jeg innså at jeg måtte ha noe sunn mat lett tilgjengelig, og bestemte meg for å lage salat på glass. Jeg hadde hørt om å lage for 5-6 dager om gangen, men nøyde meg med tre. En porsjon i bolle og to i glass med tett lokk.

Det funka som bare det! For man tar ikke salatglasset i stedet for nyskåren salat, vet dere. Man tar den i stedet for 4 riskaker med ost og en yoghurt, pannekaker eller kanskje en halv pizza Grandiosa. Eventuelt en rekke småspisemat ( kjeks, is, en halv matbar av den ikke så sunne sorten… man stapper i seg mens man lurer på hva man skal lage til lunsj eller middag og før man oppdager at man vel har spist den, bit for bit.

Salatglasset funker best som en basis, der man tilsetter noe. Lager man olje/eddikdressing, kan den ligge i bunnen av glasset og marinere noen morsomme bønner, men jeg er glad i yoghurtdressing, og den må du lage når du skal spise. Evt kan du lage dobbelt porsjon og ha til dagen etter, men du må ha den på når du spiser. Det samme gjelder dressing fra flaske.

Dessuten er det min erfaring at det må mer proteiner enn bønner til for å bli mett, og hvis du vil ha egg, fisk eller kjøtt, må du også ha det i når du skal spise. Men du kan skaffe det og ha det klart når du lager glassene. Hardkokte egg kan oppbevares i kjøleskapet, og det får ikke den blå ringen rundt plommen om du skreller dem straks de er kjølt ned i litt vann, og så kan du oppbevare dem i en plastboks. Eller -pose.

Men du kan vel også ta ei skive brød med makrellitomat til salaten også. Eller ha den ved siden av middag. Til to?

Jeg liker dessuten å ha i tomatene når jeg skal spise også, fordi jeg ikke synes kjøleskapskalde tomater smaker noe særlig.

Jo, men det er mye lettere likevel! Du slipper med å rydde opp på kjøkkenet  en gang. Du bare tømmer glasset opp ned i en bolle, putter oppi det siste og spiser.

Fylling av glasset er enkelt. Du tar det våteste nederst, og det tyngste. Så kommer sånt som paprika og agurk, og har du to slag grønn salat, tar du den med de tandreste bladene på toppen. Ta et glass som kan bli fullt uten at du skviser maten, og sett lokket godt på. Sett dem i kjøleskapet.

( Jeg kan tenke meg at ”ta et glass” er det vanskeligste. Du får kjøpe et glass  eller to hos Claes Ohlson og til jul kan du ha pepperkaker i det ene og marsipan i det andre. Eller du kan oppbevare dekorativ tørrmat på kjøkkenhylla om salat på glass ikke blir en fast ting i kjøleskapet ditt.)

Og hvis du lager 5 porsjoner, kanskje, så kan du åpne en liten boks mais (eller prøv hermetiske mandariner!) og ta litt i hvert glass. Og du kan åpne to ulike pakker kokte bønner i salaten. (Ta dem i en sil og skyll vekk det klisne vannet de ligger i.) Du kan ta en gul og en rød paprika, uten å få halve paprikaer liggende til tørk i kjøleskapet.

Lever du litt uregelmessig, og er litt usikker på hvor mye du kommer til å spise hjemme, kan du lage deg tre porsjoner, bare du vet at de to glassene i kjøleskapet blir spist opp i løpet av uka.

Var ikke dette lurt, da?





Ingen kommentarer: