onsdag 19. februar 2014

Badevekta slår tilbake.



I vår og på forsommeren blogget jeg over 20 poster om hvordan jeg sloss mot badevekta og kvittet meg med noen kilo. Jeg trengte å kvitte meg med 7-10 kg, samtidig som noe av fettet skulle omdannes til muskler. Jeg klarte å gå ned 7 kg, og i mange og ordrike bloggposter skravlet jeg i vei til alle på Internett som ville høre om alt som var lurt og alt som var utfordrende under veis.
Ut over høsten har jeg ikke sagt så mye om prosjektet. På det meste hadde 30% av vekttapet seget på igjen. Hvor morsomt er det vel å fortelle Internett om det? :(

Nå har jeg jaget vekk en kilo og kommet i gang med litt mer fornuftig spising. Kneet mitt er bra igjen og veien nesten isfri, så nå mangler det bare viljestyrke, så kan jeg komme til å bygge litt muskler også. Og brenne litt mer kalorier. Så da tør jeg snakke med Internett om prosjektet igjen. Sånn er det jo. Ingen ting får ting til å gå bedre enn at det går bedre.

Jeg vet om folk som kvitter seg med titalls kilo, og jeg aner ikke om mine erfaringer passer for dem også. Litt, vil jeg tro. Og så handler det vel om preferanser og livsstil, uansett mengde kilo.

Og til dem som har så mange kilo å jobbe med, vil jeg si at jeg er veldig imponert. Men tro meg på at for meg er de få kiloene jeg ikke har lyst til å ha en skikkelig plage. Det blir litt som at det er mulig å føle seg plaget av snegler i hagen, selv om man vet at andre bor i et land med krig.

Dette hjelper meg best:

  1. Spise skikkelig frokost og lunsj.
    Surrer jeg meg bort, så jeg ikke får spist lunsj, ETER jeg hele kvelden.
    Hjemme har jeg alltid noe å spise til lunsj, aller best er det med salat på glass. (Men det liker jeg bare om sommeren.)
    Ute er matpakke ideelt, men har jeg rota det til fungerer matbar eller en pakke kjøttpålegg. Ta bare det du først får tak i som er bra mat, eller går det fort en time over tida. Eller man ender opp med tre hveteboller fra kiosken.

  2. Logge mat
    Fylle inn en utregner på Internett som regner ut både kalorier og andre næringsstoffer. (Nok protein er ikke noe moderne tull. En kalori er faktisk ikke en kalori, samme hvor bastant noen påstår dette.)
    For meg er det dessuten litt konfronterende for meg sjøl om jeg må logge inn en bacongrill og en bolle fra Narvesen.
    Og så passer utregneren på at jeg ikke faller i den andre grøfta og ikke spiser nok. Da går man heller ikke ned, som kjent. Og man taper muskelmasse.
  3. Ha nok av bra mat i huset.
    Og den skal være god. Ellers blir det trist. Eller man sprekker, og spiser dum og usunn mat. Unødvendig, siden det finnes så mye sunn skikkelig god mat.
  4. Litt brunost hver dag.
    Jeg er så glad i brunost, at en brunostfri diett er dømt til å mislykkes. Andre har sine ting. Ei venninne av meg hadde en slankekur som inkluderte en tynn skive delfiakake hver ettermiddag.
  5. Gå tur.
    Eller sykle. Og gjerne trene.
    Dels brenner det kalorier og bygger muskler.(Jo, litt, så!) Men så produserer det endorfiner også. Og da trenger man mindre trøstemat!
  6. Del info med noen
    Det er derfor du får lese dette. Men det kan sikkert holde med å fortelle til en god venn. Kanskje noen synes det hjelper å si det til matutregningsprogrammet sitt. Men hvem forteller du det når du ikke har logget maten på ei uke? Verken det eller treningsapper tar åssen-går-det-telefoner til en…
Da håper jeg at jeg har reist meg etter at badevekta slo tilbake. Men nå skal jeg faktisk legge meg igjen. Og gjøre de sittøppsene som ikke er sittøps, men magemuskeltrening likevel. Har du lest alle de lange tekstene mine, har du hørt om dem.

Hvis jeg ikke om litt forteller om dem og hvorfor jeg går ut i oppgangen og står i trappa hver morgen, så veit du det går skikkelig dårlig med Workout-My.

Ingen kommentarer: