lørdag 27. juli 2013

My har skjerpet seg og det går bedre.



Ok, i går skjønte jeg at jeg hadde falt i trøstespisefella igjen, og skjerpet meg grundig. 

Jeg blogget, noe som hjelper meg. 

Jeg gikk på butikken og bunkret opp sunn mat. BARE sunn mat.

Jeg gikk inn på profilen min på Spark people og førte inn hva jeg spiste. 

Planlegge mat er også lurt: Til slutt i går lagde jeg en kald linserett til i dag, en jeg liker veldig godt, og som skulle stå og godgjøre seg. Dermed hadde jeg en bra basis for mat i dag. Jeg avslutter bloggposten med oppskriften på den.

Så spiste jeg ikke særlig mer i går, jeg mener: Hvor mye kveldsmat trenger en etter så mye kjeks? Og i dag spiste jeg fornuftig. Men jeg har fått bekreftet min tro på at det er å HOLDE vekta som er problemet.

Jeg lurer akkurat nå veldig på hvorfor jeg gikk sånn i den trøstespisefella, (men finner jeg det ut, er det jo ikke sikkert jeg blogger til hele Internett om det.) Som jeg nevnte i går, kan jeg ha blitt frustrert over at jeg ikke var slank nok. Men det kan sikkert være andre ting som plager meg også. Generelt sett er det vel sånn at en ikke alltid vet selv hvorfor humøret plutselig blir dårligere og en ikke trives så godt som man pleier. Bare så sprøtt at man innbiller seg at det blir bedre av å spise usunn mat.

SUPERENKEL LINSESALAT
En boks kokte  grønne linser (240 gram uten vannet)
saften av ½ sitron
20 gram finhakket purre
20 gram finhakket selleri
1ss olivenolje
Salt og pepper
Masse hakket koriander ved servering

Bland alt uten koriander. Purre og selleristang finhakkes. Du kan ta løk i stedet for purre. Jeg vil tro litt hvitløk kan smake godt i.  Dekk det til og sett det kaldt. Sitronsmaken er nokså framtredende med en gang, men den blir mildere når den har stått litt.
Tilsett rikelig med koriander før servering.
Dette blir to porsjoner, hver på 188 kalorier. (+2 store tomater: 53 kalorier) Her er det masse protein. Og har du kjøtt til, blir det enda mer. Tenk deg å bytte ut potetsalat med dette?
Tomat er godt ved siden av. Og så hadde jeg en kald potet, det var overraskende godt til. (En middels potet er 100 kalorier) Poteten måtte krydres litt.

Ingen kommentarer: