tirsdag 7. mai 2013

Badevekt 13. WorkoutMy (absolutt) innledende fase.




 My har innsett at hun må forbrenne mer, og det kan selvfølgelig være noe i det med mer protein og mindre og langsommere karbohydrater. ( Eller ingen karbo.) Men jeg må vel mer og mer innse at det handler om å trene. Litt.

Nå høres det ut som om My er en skikkelig pudding, som aldri beveger seg ut av sofaen, men jeg liker både å gå fort og sajue med raking og annet kroppsarbeid. Men det er det der med å trene den og den muskelgruppen og hvile da og øke tempo da og holde kroppen akkurat sånn… Det er ikke helt meg. Dels liker jeg det ikke så godt, og dels får jeg det ikke til så lett. Jeg har litt koordineringsproblemer, selv om jeg tror du skal være en fysioterapeut som ser etter for å oppdage det. Og det er ikke særere enn at folk uten nevrologisk diagnose kan kjenne seg igjen. Også i det å bruke dette for alt det er verdt for å slippe å trene.

Dessuten er jeg teoretiker.  Så skal jeg først nærme meg emnet trening, må der planlegges, leses og googles.

Løping er det visst mange farer forbundet med. ( Tenkte jeg det ikke. ) En må ha riktige sko, så en ikke tramper beina plattfot og en BH som gjør at puppene ikke løsner. (Slik jeg mener å huske det fra «løping for begynnere».) Men det skal jeg nok fikse. Om jeg kjenner at jeg har lyst til å løpe litt en dag. Det blir ikke enda.

Å gå fort, er også en måte å miste kalorier på, og siden jeg allerede liker dette, har jeg planer om å i aller nærmeste framtid å øke denne aktiviteten. Men for å beholde traskegleden, leser jeg meg ikke opp om emnet og kjøper ikke gåstaver.  Jeg har ikke sagt jeg aldri skal gjøre det. Men ikke enda! Forresten går jeg ganske kjapt allerede på morgenturene mine.

Det er en nærmest uendelig mengde gratis treningsvideoer på Internett. Av muntlig tale forstår jeg norsk, svensk og nokså godt engelsk, men selv begrenset til de norske er det mange. Yngvar fra Puls har en jeg liker, fordi den ikke smaker av treningsstudio.
Jeg har sett gjennom videoen to ganger og sogar prøvd flere av øvelsene 1-3 ganger, sånn for å skjønne hvordan de gjør dem. Heldigvis er det dugnad i borettslaget i dag, ( rake, vaske, sjaue) så jeg har kanskje ikke tid til å gjøre dem i dag, heller, men i morgen…

Men jeg har prøvd ut noen mageøvelser. Et hjul jeg kom i skade for å kjøpe ga meg vondt i ryggen, men jeg kan noe safe. Finner jeg en video eller tegning av noe jeg faktisk GJØR, skal jeg poste en link.

Etter trening må en alltid spise litt. Der er jeg flink. I morges gikk jeg 35 minutter før frokost fordi jeg skulle innom et sted. Det er litt for lenge, 20-30 min før frokost er max, og så spise innen 10 minutter. Men da spiste jeg en halv blåbæryoghurt før jeg så mye som hentet fram havregrøtkjelen.

OK, da har jeg fortalt Internett om treningsvegringa mi. Baktanken er at det skulle bli så flaut at jeg bare MÅ gjøre noe. Så får vi se, da…

4 kommentarer:

Syltegeek sa...

Gjøre det så flaut at noe bare må gjøres var litt min strategi for Pengeprosjektet også. Det vil si: Jeg kunne ikke gi opp på noe tidspunkt, for jeg sto så ansvarlig...

Ulempa er jo, sier de erfarne, at det kan bli masse skyld og skam dersom det faktisk ikke funker.

tanteMy sa...

Jammen nå leser jeg jo "Dearing greatly" av skamforskeren Brené Brown, så den skal jeg takle.

Syltegeek sa...

"Daring", mamman, ikke "dearing" - sjøl om det var en ganske endearing feil, da.

Og ja, Brené Brown hjelper.

tanteMy sa...

Oh dear!