søndag 10. mars 2013

Skisprinten i Drammen.




Våren er kommet til Drammen. Men du vet åssen det er med våren. Den stikker innom og stikker av. Sist søndag var det frokost på verandaen, i dag er lufta for skarp. 

Og Bragernes torg, som hadde blitt så tørt og fint og snøfritt, dekkes nå med et tykkere lag snø enn det har hatt hele vinteren. Men jeg kan riktignok ikke skylde på vårens nøling i dette siste. Dette har Drammenserne gjort sjøl. 

Jeg kjenner her får en «dem»-holdning til Drammenserne i denne saken. Etter over fem år i Drammen, har jeg klart å pådra meg ganske sterk Drammenser-identitet. Men her…

Drammenserne måker hver vår det store torget sitt fullt av snø, og så arrangerer de skiløp. Folk morer seg stort, og det unner jeg dem. Dessuten er det en morsom ting som sikkert bidrar til å styrke oppfatningen om byen som fin, attraktiv og langt fra det veikrysset den egentlig aldri har vært.
Men det blir mye skigåing av dette, da… Selv er jeg så uinteressert i sport at om du insisterte på at Northug ikke var skiløper, så hadde jeg vaklet i min oppfatning, men insistert på at han i hvert fall holdt på med en vintersport? Men jeg har da alltid unt folk gleden med å se på sport og skrike seg hese. 

Men jeg håper alle skjønner at da er jeg faktisk litt raus. Det er jo omtrent umulig å komme seg fram gjennom byens sentrum om man ikke er en del av skisprintkulturen og kan alle kodene. 

Mitt første møte med skisprinten skjedde før jeg selv var blitt drammenser. Jeg skulle intetanende besøke familie på Åssida. Jeg hadde kommet med toget og skulle bare som snarest innom Bragernes og gjøre et kort innkjøp før jeg tok bussen videre. Hadde jeg visst hva som foregikk på andre siden av bybrua, hadde jeg ingen lunne krysset denne, men satt meg på nærmeste buss og overlatt til bussjåføren å finne ut hvordan man kom seg til øvre siden av Bragernes torg og videre.

I stedet måtte jeg kjempe meg til fots gjennom rekker av glade og begersvingende Drammensere, og selvfølgelig først i gal retning. ( Opp mot området foran kirken og rundt der var ikke det klokeste.) Nå er det ikke meningen å kritisere verken Drammensere, glede eller begersvinging, men siden jeg hadde planer om helt andre ting og skulle et helt annet sted, følte jeg meg en stund som tante Sofie. Det var da veldig til fest og moro!

Nå har jeg lært mer om fenomenet og vet at det tryggeste er å holde seg langt unna Bragernes til fots i dagene rundt. Men i ukene før og etter anbefaler jeg å unngå å vente på buss på Bragernes i regnvær, og de som må sette seg bør ta med klappstol, siden venteskuret vil være midlertidig fjernet.  I fjor var det midlertidig fjernet er halvt år, men alle sier det vil gå kjappere i år. Det håper jeg, siden ankomsttid for bussene er mer usikker nå når bussene kjører en midlertidig trasé mens Bybrua fikses opp.

Men de oppfordrer faktisk folk til å reise kollektivt i forbindelse med skisprinten. Hva skal disse og vi som vanligvis vet hvordan vi skal ferdes kollektivt gjøre for å få info?  Hvor de alternative bussholdeplassene er, er ikke lett å finne info om, selv for oss som har Internett. Ligger informasjonen på Brakar sin side er den pr 10. mars godt gjemt. Under andre forhold, ville man kunnet oppsøke Brakar sitt kontor i egen person for info, men kontoret ligger på Bragernes torg…
De har prøvd å arrangere skisprinten på Konnerud. Det var visst ikke populært. Og kortere avstand til de før omtalte begerne, vil jeg tro. Så de må nok arrangere dette på torget. Det er en fin reklame for byen. 

Det eneste jeg skulle ønske meg, var enkel tilgang til informasjon som hjelper oss Utenforstående gjennom dette. Når begynner unntakstilstanden? Hvor lenge varer det før det meste er i orden igjen? Og før alt (inklusive venteskur) er i orden igjen? Hvordan kommer man seg over torget? Hvor og når går bussen?

Og så ønsker jeg alle glade Drammensere lykke til og håper – (….. må Google dette) vinner!


1 kommentar:

nemorosa sa...

Litt eksotisk, synes nå jeg. Og det kunne vært verre, à la tomatkrig i den lille spanske byen Bufiol i Valencia. I slutten av august; rødt og bløtt...