mandag 29. april 2013

Ellevte time med badevekta hennes My. Hvordan kan jeg uten å legge på meg late som jeg fortsatt følger mine usunne spisevaner?




Tittelen var ironisk. Og kanskje litt spydig også. Uffda.
Ida Jackson sin anbefalesverdige blogg: »Legg fra deg kaka og løp en tur» http://stappmett.wordpress.com/  introduserer seg som litt slem.  My, derimot prøver å framstå som snill. Men du veit. Vi er bare mennesker, og det er lett å undervurdere de problemene en selv ikke har. Og bli litt spydig. Så kanskje er jeg også litt slem, da.

For det er da bare tåpelig å gi seg selv mat som minner en om et usunt levevis. Sier den slemmere My. Men den mer empatiske My, sier at hvis alternativet er å sprekke, så er dette kanskje det noen trenger for å ikke falle av lasset

Jeg skjønner det ikke, selv om jeg har fått fortalt at det kan være sånn.

TanteMy liker nemlig sunnere mat.

TanteMy kan absolutt havne utpå og stappe i seg en hel Grandiosa, en til to bokser lettøl og det meste av en pose engelsk konfekt om livet ser svart ut og ubehagelige følelser truer med å trenge opp til overflaten. Men det er unntakstilstand.
Til daglig har godtesprekken handlet om sånt som 6 riskjeks med tynt med geitost eller litt for mange nystekte rundstykker med vanlig, ikke så usunt pålegg. Hele tida. Men jeg liker best havregrøten med salt og solsikkefrø. Null sukker. Baker helst kaker fra bunnen av, ikke først og fremst fordi jeg er så sunn og husmoderlig flink, men fordi kjøpekaker og kakemix er så ekstremt søtt. (Særlig etter 6. biten…)

Så når jeg skal kvitte meg med ca 4,5 kg (ikke fordi jeg er passe da, men jeg tror ikke kroppen min husker hvordan det er å være lettere, og fordi jeg vil Holde Vekta, ikke bare Gå Ned) – hvor var vi? Jo: når jeg skal ned i vekt, har jeg ikke det minste behov for å gi meg selv små rasjoner med mat som ligner på godteri og kake for å dekke et stemningsbehov.

Kunstig sukker er en av disse tingene. Tilsatt kaker, desserter og godteri. Og lettbrus.  Men noen er annerledes enn My. De vet de må ha litt kalorifattig sukkererstatning i huset for ikke å gå berserk i sukkerskåla.

Får jeg komme med et råd, da: Prøv å holde nivået med kunstig sukker så lavt du kan. Som når man tygger nikotintyggis, og så går over til en halv nicotintyggis og en halv vanlig tyggis, og etter hvert en kvart…

For så lærer man seg å kjenne at bær har en egen søtsmak. Og det har korn også. Men hvis smaksløkene er fulldopet med sukker eller sukkeretterligninger, så klarer de ikke å finne søtsmaken gjennom sukkertåka. De leer på sine tunge øyelokk, smaksløkene, for å synke avmektige tilbake på sukkerdyna si. «Jeg ooooorker ikke gå på skattejakt i den usukra müslien, da må jeg jo tygge så leeenge»
Eller man går rundt i det samme opptråkkede sporet av sukkerkos og kommer ikke ut, selv om man faktisk ikke spiser sukker lenger. Det blir som man skulle spille av en video med de gamle og dårlige vanene sine, mens en hardt prøver å lære noen nye.

Og bare så det er sagt et sted her: Naturlig sukker har ofte like mye kalorier eller mer. (LES INNHOLDSDEKLARASJONEN.) Som i rosiner, dadler og eplejuice. ( Uten tilsatt sukker, står det på syltetøyglasset.) Stevia, da? Det er noe annet. Det er ikke naturlig sukker, men en naturlig, kalorifattig sukkererstatning. Sånn omtrent. Kanskje bedre?

Jeg har mer trua på å spise litt av det ekte søte. For klarer en det, har en lært seg en god vane å leve med resten av livet. For hvem vil ha et liv der man aldri kan spise sjokolade, brunost, kake og dessert? Ikke My.

Noen må visst det. Det skrives om sukkeravhengighet, og My er ingen ekspert. Men jeg vet mange tidligere godtegriser har klart å lære seg å spise litt. Så da tror jeg det er som med alkohol. Noen kan slutte å drikke for mye og drikke bare litt. Noen må slutte helt. Og så går jeg ikke inn på om noen av oss trenger sukker og alkohol i hele tatt. Annet enn å si at tanteMy liker at det ikke er for mange områder i livet sitt der hun er ekstremt sær og annerledes enn andre. Så hun satser på måtehold for egen del.

Nedenfor er noen tips for dem som vil spise litt godis. Eller har vært i selskap og vil se hvor greit det gikk, selv om man tok litt av det en for tida holder seg unna. Og husk at 200 kcal er heller ikke så mye, om du kniper litt av det det inn på andre måltider. Eller hopper litt tau, 23 kcal pr minutt, faktisk, har jeg googla fram til deg. Det blir jo etter 5 minutter 115 Kcal minus! Hoppla! Hvor ligger hoppetauet mitt?
Erfaringsbasert tilføyelse: 5 minutter tauhopp er le-e-enge. Funker kanskje best om man avtaler med seg selv at etter å ha spist 100Kcal snop skal en hoppe 4-5 min før en «får» mer.


Ingen kommentarer: