mandag 22. april 2013

7. ytring fra My om å stille badevekta tilbake. Traska meg svett og spiste lite og DER slapp den siste halvkiloen motstebende taket. Og litt om å lage og registrere flere porsjoner om gangen.




Den siste tida har jeg sett for meg fettcellene mine som små, iherdige klumper med bittesmå hender som klamrer seg fast med jerngrep. De små ansiktene har vært ildrøde av anstrengelse, og de små munnene hardt sammenbitte.. Men jeg har tenkt at den sterkeste vinner: her er det bare å vente til de blir så slitne at de må glippe taket. Og i går forestilte jeg meg at de klamret seg så hardt fast at de begynte å svette. Og når ei fettcelle svetter, da svetter den olje, ikke sant? 8kcal/ml, det blir sikkert en del, siden det er mange fettceller i kroppen og hvis vi regner at det er 20 dråper olje i en ml v kroppstemperatur.
Jeg er helt sikker på at dette bildet gir trøst og mot til de fleste av bloggens lesere!

    I går: 37 min    3.9 km    252,4 kcal.  
Du leser nå Runkeeper ( skulle hett Walkkeeper) sin registrering av min søndagstur. Gikk hjemmefra, oppover til Landfalløybrua, over brua og tilbake langs den veien man kan se fra stuevinduet mitt og over Sundbrua og hjem.

Jeg gikk så fort som jeg hadde den onde sjøl i hælene. Og på et vis hadde jeg litt det. «Badevekta-vil-for-søren-ikke–rikke-seg»- djevelen, hadde jeg der. Og vissheten om at jeg hadde spist alt for mye dagen før. Middag med rødvin.

Det er sjelden jeg går meg svett. Men det må jeg jo begynne med. Problemet er jo at jeg er en nytte-vandrer. Jeg går til steder i stedet for å kjøre bil. Og da passer det seg ikke å komme svett fram
Men nå var det søndag, og jeg hadde litt romslig med tid. ( TanteMy er nemlig mye mer travel enn alle som er i jobb trur.) Jeg må finne en løsning på det der. Egentlig tror jeg det ordner seg, for nå kan jeg sykle flere av nytte-turene, og tida jeg sparer, kan jeg bruke til å gå fort og langt (til meg å være).

Og badevekta? Den sa 65.9 da jeg var oppe som snarest på morrakvisten i dag, og 66.1 da jeg hadde døst en time til og uten å drikke noe. Nei, jeg aner ikke hvorfor jeg sov på meg 2 hekto. Kan jeg ha drømt om pannekaker?

Jeg spiste også lite i går. En enkelt dag på 1100 Kcal er nok greit. Jeg tror jeg hadde traska på meg så mange endorfiner at jeg syntes det holdt med middag og så Glitre kullsyreholdig vann til kvelds. ( Drammenserne liker ikke at jeg kaller det «Farris»!)

Å droppe kveldsen er i og for seg bra. Men 1100 kcal på en dag er bare Ok en gang i blant.
--------------------------

Egentlig skulle jeg skrive om å lage ferdig mat i flere porsjoner og legge inn på Sparkpople så man kan klikke en gang når man spiser en porsjon.
Så vi tar litt om det også.

Jeg aner ikke om det er mange lesere som bruker Sparkpeople. Og jeg har ikke prioritert å se om Grete Rohde sitt system ligner mye. Men jeg føler at det gjør meg bevisst om næringsinnholdet i den maten jeg faktisk spiser, framfor å lete etter hva jeg har lyst på i kaloritabeller og slankespalter. Mentalt sunnere, tror jeg. Men litt tid tar det.

Salat på glass for flere dager om gangen.
Daggammel salat er ikke noe, vel? Når man kutter opp, mister man vitaminer, den grønne salaten blir slapp, og…
Men så kjenner jeg noen som gjør dette, og det funker. Det gjør at man spiser salat som pga oppkutting i forgårs har tapt vitaminer i stedet for noe som uansett er mye usunnere. Nemlig. 

Du må bare tenke over hva du legger i bunnen og hva du legger på toppen. Når du skal spise, heller du det i en tallerken, og først da får salatbladene dressing på seg.

Fordi jeg ikke liker å bestemme meg på forhånd for hva jeg skal spise hver dag, lager jeg tre porsjoner om gangen, to glass og en tallerken, og har da spist det opp i løpet av 3-4 dager.

Du kan f.eks gjøre sånn:
I bunnen: Evt dressing. Som du da lager rett i glasset. Bønner / kikerter  ca 50 g, kanskje det som er 1/3 av en boks som du åpner i sakens anledning.(Ta mer om du ikke skal ha egg, fisk eller kjøtt i tillegg, ellers blir du ikke mett.) Kinakål. Den er fast i fisken og tåler å bli våt. Stangselleri likeså. Agurk også. Tomater legger du langt ned om de er i biter, men små-tomater legger jeg hele i, og deler i to når jeg spiser. Paprika. Og så salat helt på toppen. ( Du må litt stort glass for ikke å klemme den sammen. Eller høye bokser.)

Rydd så kjøkkenet en gang i stedet for tre-fire. Skriv opp ingrediensene i Grouping eller Receipe på Sparkpeople en gang i stedet for tre-fire. ( Og er du så disiplinert at du alltid lager grunnsalaten lik, så har du den ferdig lagt inn der så lenge du vil.)

Egg, tunfisk, salatkylling, kald, røkt makrell eller hva du vil ha i tillegg, må du putte i når du skal spise. Men du kan jo godt koke et egg eller to til hver porsjon mens du er i gang, skrelle og ha i en tett boks i kjøleskapet. Ferdigdressing tar jeg på når jeg spiser. For kanskje føler jeg for å lage den der yoghurtdressingen en dag. Den passer ikke å lage ferdig og ha i bunnen.

Når du setter deg sulten ned etter en stri dag en torsdag og du kan ta ut av kjøleskapet et glass salat du lagde deg for 3 dager siden, da skal jeg love du ikke angrer.

Du kan også lage ei badevektvennlig gryte og fryse i porsjoner. ( Veldig greit å ha når man ikke har tid til å lage noe. Slikt ender ellers fort i småspising.) Vei eller mål ingrediensene. Del gryta i helt like porsjoner og husk hvor mange det var, så ser du hvor mye næringsstoffer det er i hver porsjon. ( Husk å klemme posene m gryte flate før du fryser dem, så tiner de raskere.)

Lager man samme grøten hver morgen og putter oppi litt ulikt, eller rettere sagt likt småtteri, kan en legge inn oppskrifta i programmet og bare behøve å klikke en gang.

Likeså med bakst.

Nå må jeg gi meg. Skal ta noen sittøpper.

Ingen kommentarer: