mandag 29. april 2013

Badevekt 10. Om unntakstilstander og snarveier.




Jeg har vært på overnattingsbesøk hos ei venninne. Denne venninna lager alltid så god mat. Og uansett: Hvem sitter og pirker i maten borte hos folk? Men først og fremst: Selv i en periode der badevekten skal stilles noen kilo tilbake mot sommeren, skal ingen situasjoner løses så ekstremt at man ikke kan leve med det i det daglige.

Så sånn løste jeg det:

Spise:
Jeg ankom midt på lørdag, og spiste te m kjeks og middag.  Jeg spiste bare 1 After eight-sjokolade etter middag, mot 5, som ville vært det normale for meg (håper jeg). 1 bit mørk sjokolade, som er normalt. Jeg droppet juice til søndagsfrokost, og spiste ellers som vanlig. Jeg drakk farris til middag neste kveld (da vi spiste ute), noe jeg antagelig ville gjort uansett. Og hadde det vært viktig eller svært ønskelig, hadde jeg tatt et glass tørr hvitvin. Jeg spiste meg normalt mett til alle måltider.

Registrere:
Jeg merket meg hva jeg spiste ut lørdagen, (inklusive to glass rødvin) så det på et vis kunne føres opp på oversikten min. Middagen registrerte jeg for lettvinthets skyld som 3 porsjoner av ei gryte uten ris jeg hadde liggende inne på oversikten min, bare så kaloriinnholdet stemte, og slo opp sjokoladen og kjeksen og la inn en sjokolade med tilsvarende kaloriinnhold, en som lå i systemet.

Søndagen lot jeg stå uregistrert, slik jeg har gjort en gang før da jeg spiste mat det ville krevd mye tabeller og regning å legge inn. Hvis det på sikt viser seg at systemet ikke godtar uregistrerte dager, skal jeg lage meg en enhet med et anslag av mat på en typisk unntaksdag og legge inn på disse i ettertid. Men det tror jeg ikke jeg trenger.

Forbrenning:
Lørdag morgen hadde jeg barnebarn på besøk, som syntes det var greit å få en yoghurt å vente med mens jeg gikk turen min før frokost. Søndag droppet jeg turen. Jeg satt mer stille enn jeg ville gjort hjemme.

Nå er jeg tilbake til hverdagen, og badevekta har ikke gjort noe alvorlig byks oppover og da synes jeg det er helt greit. Jeg har ikke noe sukkersug i dag, heldigvis. Og så må jeg få tatt meg en kjapp tur rundt elva snart og spise i nedre enden av den tilmålte kalorimengden min noen dager.

Ingen kommentarer: