tirsdag 21. mai 2013

Badevekt 16. WorkoutMy: En halv oppstart. (Eller 1/3…) Og en Plan.




I dag har jeg på en måte trent. Litt. 

Jeg fant en video med denne Yngvar fra Puls på NRK. http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/220873/
Han er kanskje litt for tøff for meg, og først prøvde jeg en amerikansk video. Det virker som om folk i USA generelt sett er både feitere og slappere enn nordmenn, og jeg tenkte en video for Amerikanere var det smarte. Men jeg får ikke med meg alt som blir sagt, særlig når jeg samtidig ligger på golvet med føttene på Pilatesballen og skal prøve å faktisk Utføre det hun sier. Dessuten har jeg ikke TV å koble det til, så alt foregår på PC-skjermen. Lesere som lett forstår amerikansk og har en stor skjerm vil kanskje ha annen erfaring.

Men tilbake til Yngvar og meg. ( Se linken over.) (NEI! TanteMy er ikke på den filmen!)

Dette er et 30 minutters program der han viser tre øvelser, så gjør han dem og gjentar dem. Så viser han tre nye etter samme mønster. Og en gang til. Med en variant for oss pingler og en for store, sterke, muskuløse Yngvarer. Han bruker sånne trygge, hjemlige  treningsting som vannflasker og  vaskebøtte med fritt valgt vannmengde. Man bør ha innejoggesko på seg og helst ha ei matte. Jeg savnet veldig ei matte. Og så litt ledige klær, må du ha.

Det er utrolig hvor mye mer en tar i og svetter og peser når en prøver å følge en film. Selv om jeg stadig benyttet meg av å dra den litt tilbake. («Hva SA du, Yngvar?» «Åssen Gjorde du nå, Yngvar?» «Vent, vent, jeg må flytte meg mer på skrå så jeg Ser deg!» Dette kan man jo ikke gjøre om en trener i ei gruppe.

Og så har jeg ikke tenkt å stikke under en stol at i dag gjorde jeg bare øvelsene en runde og spolte glatt forbi runde to. Ikke mest av bedagelighet, men for å kjenne etter hvordan det gikk. (Jeg tror det gikk greit.)

For det er jo noen ulemper med at det bare er jeg som ser Yngvar og ikke motsatt. Han stopper liksom ikke opp på videoen og sier at tanteMy der i Drammen må lene seg litt mer bakover på hælene eller passe på å stramme buk og rygg litt bedre.

Mageøvelsen han viste, fikk jeg ikke noe dreis på, og jeg tror jeg skal la han holde på med sitt der, og siden han ikke ser meg, så tar jeg heller de to øvelsene jeg har funnet fram til som jeg kan gjøre uten å få vondt noe annet sted enn i magemusklene. Og kanskje en han viser i en annen video, der han holder i den ene vannflaska og svinger den fram og tilbake over magen mens han sitter på golvet. Bra for de skrå magemusklene.

Jeg vil prøve å gjøre dette hver mandag og fredag formiddag ( med begge rundene, da) og se om jeg får noen dreis på det. Eller inspirasjon til å gjøre noe annet. Onsdager går jeg på Pilates. Under optimale forhold, får jeg gått en superrask tur på 4-5 km i helga, og så har vi morraturen min før frokost. Den får jeg oftest til, og nå har det blitt noe jeg gjerne vil. Dessuten sykler jeg jo rundt. I dag har jeg vel syklet 6 km i to omganger. Får jeg til Yngvar-opplegget eller noe som ligner, blir det vel greit? Nok?

Spisinga går greit nok. Litt sosial spising i langhelga,( og moderat vindrikking) men ingen sterk trang til sukker i dag. Vekta står stille på 63.9, men buksene er videre i livet, og jeg bør helst bare bruke de trangeste jeg har.

Jeg har aldri fått til en vektreduksjon så bra som hittil. Og jeg spiser sunt. Og jeg «får» brunost, litt kake, litt is, litt vin uten å legge på meg. Men det later til at jeg da fort kan havne på vedlikeholdsnivået.

Nå må jeg få til å trene som jeg skal!

Ingen kommentarer: