mandag 3. juni 2013

Den 18. badevektrapporten.



TanteMy har kommet over i «holde-vekta-fasen, og det kan bli spennende. Det er uhorvelig mange som går ned i vekt, men de færreste klarer å ikke legge på seg igjen.

Jeg har vært på tur i helga og var innstilt på å spise og kose meg innen rimelighetens grenser. Men man blir fort mett, gitt! Burger med pommes frites. Jeg tok vekk topprundstykket, det pleier jeg faktisk å gjøre, men 1/3 del av pommes frite-en ble også liggende igjen. Jeg var faktisk mett. Jeg prøvde meg med chablis (tørr hvitvin m relativt lite sukker) og isvann til burgeren, og det var ikke så dumt som jeg fryktet.

Ellers falt jeg i løpet av helga for hveteboller. Utrolig hvor fort man glemmer hvordan dårlig stekte Navesen-boller kan bli liggende som en tung kladd i magen. Ough! Det blir en stund til neste gang.

Hotellfrokost er ikke noe problem for en som spiser kjøtt, fisk og egg. Men selv om jeg ikke har lagt på meg i kilo etter helga, så synes jeg jeg har fått mer flesk på magen. Jeg stresset en del og drakk to øl. Begge deler skal legge seg på magen, sies det.

Jeg hadde nytte av å ha noen «bars» i veska på reisen. Små stenger m sjokoladefasong, nokså energitette, men med mer protein og mindre sukker, så de metter en stund. Det er lurt om en plutselig ikke får spist i tide. En hel eller kanskje bare et par biter, alt etter hvor lenge det er til mat. Å hoppe over måltider er regnet som en av de dummeste tingene en kan gjøre når en slanker seg.

Jeg trodde forresten jeg skulle kunne bruke alle sommerbuksene fra i fjor, men jeg har måttet grave fram en ekstra smal en og kjøpe en ny. Så da kan jeg like gjerne gå ned en kilo til. Til 62 kg. Men jeg må ikke.

Trening?
Det er ikke slutt mellom Yngvar og meg, men vi har liksom «pause». (Yngvar er PT-en fra Puls som er på en video på internett som jeg trente etter, se forrige post.) Jeg var faktisk støl i 5 dager etter den treninga. Men fysioterapeuten på pilates sier jeg bare skal gjøre halvparten så mye neste gang. Som burde vært i dag, det kom jeg på nå. Om to dager er det pilates, og det er dumt å trene to dager på rad. Så da får jeg vel «date» Yngvar på torsdag, da, kanskje.

Men jeg sykler og går morgentur. Og gjorde «sittøpps» i dag. ( For å motvirke effekten av Dahls pils og Munkholm.)Jeg fikk ikke gjort det i helga, for tett program, men det var i det minste litt trasking. Uansett var det godt å komme hjem til morgentur og havregrøt igjen.

Da jeg var borte «logget» jeg ikke hva jeg spiste, men i dag har jeg gjort det igjen. Det tar litt tid, men jeg vil gjøre det litt til. Jeg har ikke helt feelingen med hvor mye jeg får i meg, enda, og merker at jeg har nytte av logging.

En kuriositet: Sist uke var jeg på IKEA, og der kjøpte jeg småkaker av havre med kunstig søtning. De måtte vel være relativt sunne og ikke for kaloririke? Nåja. For det første inneholder de palmeolje, som de fleste kjøpesmåkaker. Og en kake inneholder: Kcal: 83,7 Fett: 4.8 gr, Karbohydrat: 9.0, Protein: 1.1g. Spiser man 4, som er fort gjort, så er det 331 Kcal, og da er det mye god mat man heller kunne unnet seg. Ikke metter de så mye, heller.

Nå har jeg altså gått ned 5-6 kg. Jeg vet ikke om jeg kan regne den første kiloen, for den hadde jeg nettopp langt på meg, og nyervervet vektøkning sitter jo litt løst. Jeg ser på bilder at jeg ser tynnere ut, både i ansiktet og på lårene og dessverre over brystet også, men magen trenger nok litt fastere muskler. Men egentlig er det da greit nok. Det er mye lettere å kle seg. Jeg trenger ikke tenke så mye på å ha lang, åpen jakke som kamuflerer litt.

Og så kjenner jeg at jeg har blitt sterkere! Det er så deilig! Så jeg vil trene mer, ikke bare for å håpe på litt flatere mage. Nei, mest for å fortsette å være sterk. Til jeg blir gammel. (Og jeg er ikke enig med dem som mener at det er jeg om 3 uker.)

Ingen kommentarer: