lørdag 29. juni 2013

Å stille badevekta og så holde den. Post 20. Utfordring akkurat nå.




 En stund siden sist. Har hatt det travelt. Planen var å skrive den avsluttende posten om å stille vekta tilbake, med oppsummeringer av gode råd og de beste erfaringene før Santhans, og så komme med noen sjeldnere innspill om å holde vekta etter hvert.

Nå blir det ikke helt sånn.

Jeg slutta å registrere/logge maten (telle kalorier), og p.g.a dels tidsnød og dels senebetennelse i en arm måtte jeg droppe en del trening også. Så hadde vi bryllupsfest ( min eldste datter) m god mat. Men vekta holdt seg!

OK. Jeg tror noe av grunnen til at jeg holdt vekta kom av at muskler gikk over til fett. Men dog. Den Holdt Seg, sier jeg!

Så velta jeg på sykkel og slo kneet for to dager siden. Legen tror menisken har fått en trøkk, og jeg må absolutt ikke gå over smertegrensen. Jeg har krykker liggende, men med 1: senebetennelse venstre håndledd og 2: smerter i høyre håndledd som har måttet gjøre all jobben et par uker, var det ikke lett å få brukt krykkene til ut-på-tur-og-aldri-sur. Nå hadde jeg virkelig fått tid til trening igjen også, og bare savnet det og lengtet etter å komme meg ut. Det som lot til å gjenstå å få til var sit-ups, men ikke skal situps gjøres på mykt underlag( sofaen) og jeg turte ikke finne ut om jeg kom meg opp fra golvet. Var jeg ikke snill mot menisken nå, kunne det bli plagsomt lenge.

I dag påstod badevekta at jeg hadde lagt på meg en drøy kilo. Det tror jeg så gjerne. Men jeg skal i hvert fall ikke gi meg. Hva KAN jeg gjøre?

Lett mopping av trappeoppgangen (tyngste aktivitet planlagt denne dagen) før frokost svarer ingenlunde til 20 minutters gåtur. Det var vel mest psykisk, og for å si til kroppen min: «Du vet vi egentlig pleier å bevege oss før frokost. Tror du at du kunne se litt stort på det og øke forbrenninga mi i dag?»

Og så kan jeg logge inn maten min på Sparkpeople igjen. Frokost: 10g quinoaflak, 10 g soyaflak, 30 g havregryn, 20 g solsikkefrø ( jeg glemte meg og bare strødde på, i stedet for å veie opp 15 g. Det ble 305 kcal, 30 ekstra på grunn av lettsindig strøing av solsikkefrø.

Det er iskaldt i huset, ikke mer ved igjen, så jeg måtte ha meg en kopp kakao etter hvert. 250 ml Oatly havredrikk, 88kcal, 1 ss proteinpulver, 53 kcal, 1 ss kakao 12 kcal, kaffepulver er nullkalorier og sukker trenger jeg ikke. Da ble det 153 kcal, og det metter og øker proteinandelen.
Nå er klokka 12, og jeg skal ha lunsj. 50 g fersk brokkoli 15 kcal, 1 ts olivenolje 40 kcal ( jo, vi må ha i oss litt sunt fett!), 1 medium egg ( egtl stort, men tabellen forholder seg til amerikanske str) 63 kcal. Det blir bare 117 kcal, det blir for lite! Et egg til, så er vi oppi 181kcal, og såpass må jeg spise om jeg ikke skal bli veldig sulten mot kvelden. Brokkolisuppe som er purert med stavmikser (før en har i egget!) metter velig mye, men det varer ikke så lenge. Sånn sett er det den ideelle kveldsmaten, men jeg har aldri lyst på brokkolisuppe om kvelden, jeg… ( Du må også ha i litt buljong og basilikum eller annet du liker. Og en liten pellet med spinat eller to er nesten uten kalorier.)

Jeg vet jeg har en Egbiffburger (144kcal) i kjøleskapet som mellommat mellom lunsj og middag. Det må være noe der man bare kan græbbe tak i, og som har litt protein. Og med alt dette er jeg oppi bare 782 kcal når jeg er kommet litt ut på dagen og skal finne på ting til middag og kveldsmat. Dette bør gå bra.

Og i morra kan jeg prøve meg en tur med krykkene før frokost. Jeg kommer til å gå saktere, men til gjengjeld bruker jeg både armer og bein. (Inne bruker jeg ikke krykker, på tur er de mest som gåstaver å regne, og så avlaster de kneet litt.)

Jeg har da ikke gitt opp!

Ingen kommentarer: