torsdag 13. juni 2013

WorkoutMy og det indre muskellaget. ( 19. post i badevektserien)



My har i seinere tid trent det ytre muskellaget sitt mer enn noensinne i livet. Ikke så mye løfting av vannbøtter m Puls-Yngvar som planlagt, men veldig mye traving rundt på veiene og tråkking på sykkel. Samt den etter hver mer vanlige svinging av malerkost og shining av Heimen. Og jeg har kjent at jeg ble sterkere og sterkere. Råsterk, kjente jeg meg. Merka det faktisk på Pilates. Som jeg også gjør.  Orka så mye. Jess!

Så var det BK-gruppe. BK handler om å være bevisst om kroppen. Body awareness. Måtte droppe «vedlikeholdstreningstimen» i mai, så det var en stund siden. Ligg stille og kjenn hvor du har kroppen. Joa. Greit det. Men så var det disse langsomme bevegelsene… (BK ligner litt, men ikke helt, på de tingene Merete Sparre har, f.eks i boka Balansenøkler. Indre muskellag. Langsomt. Du veit. Eller, hvis du ikke veit: se her: http://www.tropos.no/boker/balansenokler/) Dette er ei side som selger boka, men det er bare fordi jeg går god for den og det var der jeg fant linken. My er ikke blitt kommers.

Etter BK-timen kunne jeg nesten ikke gå. Og da hadde jeg ligget der på matta vi mens beveget langsomt på kroppen. Styrt fra magen. Tenk deg en tråd fra magen ut i hvert bein. Trekk i tråden FRA MAGEN og få beinet til å rotere innover. … Nei, du får heller begynne på gruppe sjøl. Eller lese Balansenøkler, som ligner litt. Du vet (eller vet ikke) diagonal , bakoverlent krabbing og sånn…
Dagen etter var jeg kjempesliten. Måtte droppe Pilatestrening. Det er utrolig. Men det betyr jo at en skal ha balanse i livet.

Jeg har gjort Reikien min stort sett daglig denne tida også. Det er en annen balanse. For balanse høres ut som noe to- eller tredimensjonalt noe, men ting er vel multidimensjonalt?

Men dette betyr ikke at det er slutt på morgentur. Eller sittøpps. Det må bare mer til. Langsom tur i skogen. Litt yoga? Det blir kanskje greiere etter Santhans. Jeg har ei datter å gifte bort. (Dvs to, men heldigvis ei om gangen)

Men litt diagonaløvelser får jeg ta meg tid til, skjønner jeg. Og så det der med å sitte stille og se langsomt inn i veggen.

Vekta? Den går det greit med. Skriver mer om det neste gang, vil jeg tro

Ingen kommentarer: