Jeg skulle nettopp
til innledningsvis å gjøre en grundig redegjørelse for tanteMys
religiøse praksis og forankring fra barndommen og fram til nå, da
jeg kom på at en ikke skal spre for mye personlig på Internett. Men
jeg kan jo si at jeg var en del i Den norske kirke før, men nå bare
når ytre omstendigheter gjør det praktisk. Jeg har stor respekt for
folk som uttrykker trua si på en måte som ikke er helt meg, (med
mindre den skulle bryte menneskeverdet) og legger da vekt på å
opptre respektfullt, inni og utenpå.
Jeg var nylig i
kirken og sang i sangkoret mitt. Jeg merket at liturgien hadde endret
seg litt, men jeg fikk mye ut av å høre på presten og sang med i
salmene og den delen av liturgien jeg kunne / husket.
Det var forresten
mye lettere nå, for enten får man hele greia på et ark, eller det
står på en storskjerm. Storskjerm i kirken synes jeg er en fin
ting, like greit som da Gutenberg bidro til salmebøker og bibler til
alle.
Men i dag var det et
barnekor jeg skulle høre på, og det var en del av en gudstjeneste i
en kirke nær meg. Hva jeg ikke visste, var at dette var en
barnegudstjeneste som inkluderte mange barnedåper. Og hadde det ikke
vært for disse barnedåpene, hadde jeg- og nå overdriver jeg ikke-
lurt på om det var en av disse menighetene som praktiserer voksendåp
som hadde leid kirkehuset. Måtte baptister, metodister og
pinsevenner ha meg unnskyldt om jeg her uttrykker rare forestillinger
om gudstjenestene deres, jeg har vært der så sjelden.
Som alltid ved
barnedåp, var det flere kirkegjengere enn jeg som ikke var helt vant
til formen. Da barnekoret sang, hvisket den ene bekymret til
sidemannen: «Men, kan vi klappe i kirken?» Hun ble beroliget av en
som visste at dette var nå vanlig.
Og hun hadde ikke
begynt å lure lenge, for snart kom en salme- ... salme? ja
kirkesyngesang, i hvert fall, der man for hver linje skulle klappe.
Eller trampe. ( Eller var det klaske seg på lårene? Nå husker jeg
ikke helt.) Til slutt skulle en holde sidemannen i hånda. Det siste
syntes jeg for min del var ganske koselig, men jeg vet godt at mange
ville synes at både å gjøre det og å unnlate å gjøre det ville
vært like pinlig.
Det var en gjeng med
unger fra menigheten som stod foran og forsang og viste bevegelsene
på den klappesangen. Jeg likte prinsippet. Når det nå først
skulle være barneliturgi. Trekk menigheten med i skriftlesing og
annet. To av fadderne ble også brukt til skriftlesing, for eksempel.
Veldig bra.
Etter en haug
barnedåper fikk vi et ikke helt innøvd tablå av bryllupet i Kana.
Da begynte det å bli litt over the top for meg. Jeg avstod fra
resten av barneliturgien, og stod respektfullt stille med samlede
hender. Jeg var lettet da det til slutt kom en fellessang jeg kjente
fra skolelaget og kunne synge naturlig med i uten å føle at jeg
gjorde narr av dem som gjorde dette som en del av sin religiøse
praksis.
Så var det kollekt,
noe jeg helt mitt liv har forbundet med fortellingen om Jesus rydder
templet, og så kunne vi gå.
Hvordan skal små
barn, som i seg har så mye naturlig religiøsitet i seg kunne
fornemme det gudommelige i dette sirkuset?
Og hadde jeg vært
der i forbindelse med en barnedåp, tror jeg jeg ville kjent meg
frustrert over at sakramentet ikke var omgitt av mer... jeg hadde nær
sagt religiøse handlinger. Men det er vel sånn religionen
praktiseres her. Det er jo godt det er høyt under taket også. For
det er vel det man skal kalle denne lavkirkeligheten?
Snart er det bare
vigsel av homofile par de setter en strek ved. Eller... strek? Senker
en diffus bøyg foran, vil jeg heller si.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar