søndag 27. april 2014

När björkorna susa. Eller rettere sagt sprer ut pollenet sitt.



TanteMy har pollenallergi. Alle som er venner med henne på FB har fått det med seg. Sangkoret har hørt om det. Reikigruppa også.

For det er med oss pollenallergikere som med han som i følge Storm P. ikke mente noe om verdenssituasjonen fordi han hadde fått rusk på øyet. Så beklager folkens. Skal det bli en bloggpost i disse tider, får det handle om tette bronkier, øyekløe, streng diett og ikke et vindu åpent før kveldsdoggen har lagt seg.

Jeg vurderte å bli allergisk flyktning. Jeg kjenner folk rundt i landet som sikkert hadde huset meg en natt eller to. Men så var det så mye som skjedde med sangkoret. ( Som jeg likevel verken hadde hals eller pust til å delta på, viste det seg.) Og styremøte i borettslaget. Dit kommer jeg meg. Og 1. mai, der jeg helst skulle vært både i Drammen og på konserter med koret. Men det blir koret.

I år er forresten bjørka nokså ferdig med maset sitt til 1. mai. Bare jeg ikke slutter å ta medisin straks nivået har sunket rett under Kraftig. ( Som er beroligende mildere enn Ekstrem.) Så har skjedd før. Jo verre en har hatt det, jo mindre skal det til før en synes en har det riktig så bra. Hvilket i mange henseender er mentalt sunt, om enn ikke når helsetilstand skal vurderes eller medisin doseres.

Det er virkelig forskjell på når pollenet herjer runt i landet. En gang var jeg i Trondheim i begynnelsen av mai. Dessverre kunne jeg ikke utsette hjemreisa, og dessuten begynte bjørka å bli kanskje hissig i Trønderlag også, så det var bare å ta toget hjemover. Etter Lillehammer fikk jeg følelsen av å kjøre inn i et kjempemessig dårlig utluftet møtelokale! Interessant fenomen, om enn ubehagelig.

Et år var jeg så heldig å oppholde meg på Otta midt i «Ekstrem spredning» så både bronkier og øyeslimhinne fikk en høyst nødvendig mulighet til å innhente seg. Det var råflaks. Det nytter ikke å vite helt sikkert når det begynner og slutter. Jeg mener å erfare at «Ekstrem» varer 4-5 dager. Etter en ubehagelig opptrapping. Nedtrappingen går fort, mye er gjort på et par dager. Men som sagt, fortsett å ta medisin, kroppen din har det ikke så bra som du tror.

Pollenvarslinga gjør så godt de kan, men bjørka er et naturvesen og lar seg ikke helt forutse. Med litt flaks kan det komme regn, noe som hemmer spredningen. I blant sier øyeslimhinna mi at nå har bjørka ( eller or og hassel, litt før på året) begynt, og dagen etter melder pollenvarslinga at i morgen begynner det nok. Hva med å ansette en dårlig medisinert allergiker på den pollenvarslinga?

Det er noe med bjørkas natur som visstnok får den til å blomstre kraftigere annenhvert år. Uavhengig av godvær. I tillegg gjør visst en god sommer at neste vår får kraftigere spredning. Så hvis du har rotet deg borti en pyramidehandlende distributør av vitaminisert blåbærsaft eller annen slangeolje og som har blitt helt frisk av vidunderproduktet, så sjekk hvordan det forholder seg den påfølgende sesong før du tillegger erfaringen noen medisinsk betydning.

Men jeg sier ikke at det ikke kan hjelpe med naturmedisin. ( Selv om jeg av prisnipp ikke kjøper pyramidemedisin.) Og forresten kan du bruke overstående prinsipp også om noen du kjenner er veldig fornøyd med den nye allergimedisinen sin og ivrer for at du også skal bytte. Var det en mild sesong eller en kraftig en da produktet ble prøvd?

Apropos sånt: Jeg kjente ei som bare hadde nytte av et spesielt produkt, mens det legen nå ville prakke på henne ikke hjalp det grann. Hun var ganske fortvila, og jeg ville hjelpe. Først googlet jeg medisinene for å ha litt solid bakgrunn for egne meninger om jeg skulle følge henne til legen. Det viste seg å være kjemisk identiske produkter, men med forskjellig navn og fasong. Trua kan nok flytte fjell og renske godt opp i tette luftveier.

Jammen, så gi meg tru, da! Intet er vel bedre? Men der er det med oss pollenallergikere som med visse prester, i følge deres kronikker i påska: Noen ganger svikter trua, og da oppstår en krise.

Derfor har jeg aldri sjekket for nøye de små, blå som jeg tar for min allergi. Jeg vil ikke lese om at de begynner å bli gammeldagse eller hva nå ondsinnede mennesker kan finne på å skrive. I hvert fall skal jeg vente til langt ut i mai så jeg evt er godt forankret i Den Nye Tro før neste år. Da det jo dessuten vil bli svakere pollenspredning.

I morra mandag faller spredningen på Østlandet. Kanskje har den alt falt, selv om det ingenlunne føles slik. Et natt til nå med ekstra pute under hodet, neseskylling, kun inntak av mat som er kjent for å inneholde lite å reagere allergisk på, neseskylling, øyedrypping og bøtter med varm te, så kan vi lufte, sitte ute, synge og kanskje til og med spise egg, fisk og peanøtter. Bare husk å ikke trappe ned medisin for tidlig!

.... har jeg alt sagt det siste? Et par ganger? Beklager. Jeg tror det har festet seg pollen på synapsene i nervesystemet, der signalene blir formidlet videre.

Best jeg poster denne på bloggen før jeg glemmer at jeg har skrevet den.

Ingen kommentarer: