fredag 28. februar 2014

Mikrorengjøring.



Nei. Dette handler ikke om sånne kjappe triks som: Tre typer våtservietter til de skitneste stedene i huset og sett ei skål med grønnsåpe under sofaen. Jeg snakker om ting vi gjør reint med. På ordentlig. Og der er mikro bra.

Hvaffor mikro?
Mikrofiber og mikrobølgeovn. To ulike måter som møtes på midten.

Mikrobølgeovn. Denne er suveren til å desinfisere våte ting med:
Jeg begynte med kjøkkensvampen. Man vet at om den tørker fort, så får bakteriene dårligere kår. Men endog. Den er borti mye rart.

Så jeg la en våt svamp i mikrobølgeovnen og kjørte på max i et halvt minutt, før jeg økte til to.  Jeg er en forsiktig person og uten dypere innsikt i mikrobølgeovner. (Bortsett fra at jeg vet man ikke skal ha metall inni der, så har du sånn svamp med stålull på undersiden, anbefaler jeg det ikke.)
Den ble ren og fin! Luktet veldig rent også.

Jeg utvidet metoden til lett oppvridd kjøkkenklut brettet i fire. Funka så det griner! Er den skitten, kan man slippe den ned i vann og vri opp, og den blir mye renere. Ta forsiktig i den, den er veldig varm med en gang.

Men vanligvis er vel problemet de usynlige bakteriene. Neste morgen luktet den tørre kluten slik det lukter av reine sykehuslakener. Juhu!

Metoden kan altså brukes
a Innimellom under aktiviteter som involverer en kjøkkenklut eller annen vaskeklut
b For oss som ikke henger opp rein klut hver eneste kveld før vi legger oss
c Før (og evt etter for de nøye) at man kaster kluten på vask på 60 grader med håndklær og sånt.

En som vet mer om mirkobølgeovner enn jeg, sier at det ikke bare er varmen, men også mikrobølgene som dreper bakteriene. Og at 2 minutter kanskje ikke er nødvendig.


Mikrofiberkluter. Ovenfor nevnte prosedyre kan brukes på alle slags kluter, også mikrofiberkluter. Har du noen mørke mikrofiberkluter som farger av i vask, er mirkobølgeovnen redninga!

Med mikrofiberkluter kan du vaske uten rengjøringsmidler, og det blir rent. Flekker forsvinner. Ha kluten så godt oppvridd at du egentlig vil sentrifugere den. Og det er det noen som gjør også. Har fire kluter, fuger. Snur og bretter. Jeg er for lat til å google fram en link til deg, men jeg har lest at den til og med tar med seg mirkober. Og uten varmt vann.

Jeg har både brukt kjøkkenkluter fra Jordan, «25kr-for-5stk» fra Jysk og alt i mellom. Ikke stor forskjell.  Tar fett og fastgrodd, jadda! Bare vri den godt nok opp.

Etterpå, og gjerne innimellom, mikrer du kluten, som beskrevet innledningsvis. Legg den gjerne i en plastboks inni mikroen, sånn for estetikkens skyld, hvis du ikke har en egen mirobølgeovn bare til rengjøring. (Og det er det vel bare jeg som har. Men det hender jeg bruker den til mat, for jeg har ingen annen.)

Det finnes rådyre mikrofibersystemer som lover gull og grønne skoger. Og det kan de med god samvittighet gjøre. Det er bare det at de billige klutene stort sett gjør akkurat det samme. Det er klart: Glatte kluter er bedre til glass, grovmønstrede er gode å skrubbe skitne steder med og luftige kluter tørker fortere.  For meg virker det som mirofiber likevel stort sett er mikrofiber.

For å trøste dem som synes det lukter så godt av Zalo sitron (eller annet), så er det kjappere å vaske ut av ei steikepanne med oppvaskkost med litt oppvaskmiddel på, enn å gå til verks med en mirofiberklut. Den må vris opp et par ganger. Hardt. Og etterpå er kluten flekkete og stygg og må selvfølgelig mikres. Men også vaskes. Men panna blir helt rein. Likeså glassplata på komfyren. Ikke ei stripe, du! Om du ettertørker med en annen, helt tørr mikrofiberklut.

Men venninna di har noen rådyre kluter og de er mye bedre, sier hun. Jeg er ikke sikker på om det stemmer, gitt!

Forskning viser ( har ikke giddet finne linken her heller, gjør det sjøl)
at jo mer man betaler for et produkt eller en tjeneste, jo høyere er man tilbøyelig til å vurdere kvaliteten på det man får. Gjelder hvis man ikke ser på enkelttilfeller, men undersøker større grupper.

Dette er for eksempel viktig når en skal forske på ting. Skal man sammenligne, må ikke noen ha fått produktet gratis og andre ha betalt for det. Anstrengelse eller forsakelse har også slik effekt.
Og vi går i baret alle sammen, på det der. Det gjelder ikke bare vin, nei…

Men hvis det blir reint med mikrofiber og uten rengjøringsmiddel, hvorfor bruker vi Ajax og grønnsåpe da? Jeg svarer for meg sjøl. Lukt er noe som er veldig dypt knyttet til minner og følelser. Og jeg er vokst opp med «lørdagsreint». Det går en del i grønnsåpe hos meg, selv om det vel bare er til  trehvitt, terrasso og ting med heksesot på at grønnsåpa kan være best.

Nå skal jeg ut og vaske trappeoppgangen jeg deler med tre andre. Det blir trolig grønnsåpe. Eller i hvert fall noe som lukter reint. For den gode hæljefølelsens skyld….
Men jeg har mirofibermopp

Ingen kommentarer: