søndag 16. februar 2014

Lokalnyheter fra Uddevalla.





Tenk deg at du skrur på radioen for å høre nyheter. – Og det meste du får høre er lokalnyheter fra Uddevalla.

Det er ikke noe gærent verken med Uddevalla- eller svensker i alminnelighet for den saks skyld. Det er bare det at jeg så gjerne skulle ha hørt hva som skjer her i landet. Og ute i verden også, for den saks skyld, utenom Uddevalla.  Men det meste handler om ting som en veiutbygging, en lokal festival eller et lengre intervju med en politiker. I Uddevalla.


«Du må begynne å interessere deg mer for svenskene og særlig for Uddevalla», ville folk kanskje sagt da. «Så blir det så interessant. Det er det vi andre gjør. Så slipper du å sitte der som en sær gledesdreper blant oss andre Uddevallafans. Og så må du unne oss den gleden.»


«Klart jeg unner dere gleden», ville jeg sikkert svart. « jeg må vel ha lov til innimellom å sukke over at hver gang jeg setter på nyhetene, så er det bare Uddevalla, Uddevalla og Uddevalla! Jeg føler meg invadert!»



Dette er en tenkt situasjon. For alle hyggelige svenske kelnere til tross: det er ikke noe dominerende Uddevallafokus på norske nyheter.

OL. Derimot…

Ingen kommentarer: