Deretter fulgte en periode der jeg stort sett oppførte meg
slik de ønsket.
Så skiftet laget jeg skulle forholde meg til, og jeg gikk
inn for å bygge en bedre relasjon denne gangen. Særlig med tanke på at jeg
hadde viktige ressurser å bidra med, og at ting hadde fått gå nokså på skjeve
og lidd under mangelen på dialog. Joda, visst ville de ha informasjon fra meg.
Visst kunne vi ha møter innimellom og planlegge litt sammen.
Men etterpå hadde nok hjelpegruppe 2 fått ”oppdatert info”
fra hjelpegruppe 1 og fått vite at her hadde man en vanskelig pårørende man
måtte sette grenser for.
For på møtet opplevde jeg at lederen svarte på noe helt annet
enn det jeg spurte om. En helt enkel setning, høflig og uten noen underliggende
kritikk ble stilt av meg, og jeg fikk et krasst svar på noe annet jeg verken
hadde spurt om eller antydet.
Det var åpenbart at hun hadde gått i skyttergraven og var så
sikker på hvor mye dumt jeg ville si at hun ikke hørte hva jeg faktisk sa.
Ja, det var bare det jeg ville si om denne gjengen. Åra har
gått, folk er skifta ut, og muligens grunnet den dårlige journallesinga og
oppdateringa har alle glemt at jeg brukte å være pårørende fra helvete. Faglig
vekst har jeg også observert.
Jeg tror dette å høre det en tror en får høre er et vanlig
trekk i den menneskelige psyke. Når noen sier noe annet enn de mener å si, kan jo
også den som hører det ofte oppfatte det slik det egentlig var ment, på grunn
av sammenhengen eller bakgrunnsinformasjon. Dette er vel samme fenomenet.
Vi lytter nok mindre enn vi bør. Kanskje er det på grunn av
den voldsomme informasjonsstrømmen vi lever i. Eller kanskje vi mennesker
alltid har vært sånn?
Jeg har et eksempel til fra ”det offentlige”. Jeg kjenner en
person som er syk, men prøver å komme seg ut i arbeid ved å ta utdanning, og ble veldig syk på grunn av
overbelastning.
Så kom det brev fra Kommunen. ”Nå som du er bitt friskere….
” Og så ville de fjerne en ytelse. Dette var ikke så rart. Overraskende mange
som jobber med helsespørsmål i kommunen har ikke helseutdanning, eller de har
jobbet så lenge borte fra feltet at de ikke vet så mye om helse og sykdom
lenger.
Problemet var at det var vanskelig å få kommunisert tilbake
at man faktisk ikke var blitt friskere. Var faktisk blitt sykere. Se her.
Legeattest.
Og når man etter lang tid faktisk fikk en av dem i tale via telefon, ( nei, jammen: også her en ny person som hadde blitt ”oppdatert” av forgjengeren med desinformasjon) , var opplevelsen akkurat som min over: De hørte ikke hva som faktisk ble sagt, og svarte som om det skulle vært ha sagt noe helt annet som samsvarte med hva de ”visste” om hvordan ting forholdt seg. ( Nei, ikke spør meg hva de hadde gjort med legeattesten. Det har vi i skrivende stund ikke fått mulighet til å finne ut. )
Og når man etter lang tid faktisk fikk en av dem i tale via telefon, ( nei, jammen: også her en ny person som hadde blitt ”oppdatert” av forgjengeren med desinformasjon) , var opplevelsen akkurat som min over: De hørte ikke hva som faktisk ble sagt, og svarte som om det skulle vært ha sagt noe helt annet som samsvarte med hva de ”visste” om hvordan ting forholdt seg. ( Nei, ikke spør meg hva de hadde gjort med legeattesten. Det har vi i skrivende stund ikke fått mulighet til å finne ut. )
Jeg skal ikke legge ut om hvor mye slit og helsebelastning
vanskene med å rette opp dette har ført til. For den som er sjuk og en gjeng som
prøver å hjelpe. Men man kan vel forestille seg det. (Hvis man ikke jobber på
det aktuelle kontoret, hadde jeg nær sagt.)
Jeg kunne dratt … OK, jeg drar den: Historien om da jeg
hadde kjeveabcess der en turnuslege hadde skrevet bihulebetennelse til
spesialisten. Og da hjalp det ikke hva jeg deretter sa. Men det gikk for så
vidt bra. Den abcessen fikk jeg korrekt behandling for da jeg kom tilbake til
spesialisten etter 4 måneder, fordi jeg da insisterte på å informere han om
feilen før han fikk ta i meg. Så der satt han utålmodig med neselykta si og måtte
høre hva jeg sa og gjenta hva han hadde oppfattet at jeg hadde sagt.
Han kunne kasta meg ut. Men hva hadde jeg å tape? Og så hjalp
det kanskje at jeg kunne vært mora hans. Hvilket kunne slått begge veier.
Det er gjort undersøkelser som viser at det står mye feil i
pasientjournaler. Og lignende papirer. Jeg skjønner at en del brukere av
offentlige ytelser kan bruke litt for mange ord når de skal forklare ting, og
at de offentlige hjelperne har så alt for lita tid. Men man kan av den grunn
ikke bare lukke ørene for talestrømmen og stole på en rask skumming av eget
notat. Jeg er ikke fremmed for at en studie ville vist at man ikke sparer noe
tid i det lange løp. I hvert fall om
målet er å yte hjelp eller service i samsvar med vedtatte kriterier
Flinke leger har ofte en god teknikk på å avbryte hvis man
ror seg for langt ut på, eller forklarer i en annen retning enn det legen har
behov for der og da. Kanskje det finnes et kurs? For selv hos de flinke er balansen
mellom relevant innhenting av info og å klippe av for viktig info hårfin, og
ikke alle pasienter er 60 + og tør å si: ”Hørte du hva jeg sa nå?” Og ofte har
man jo som i tilfellet ovenfor uansett måttet vente i kø i noen måneder før man
slipper til for å si det.
Egentlig begynte jeg å skrive denne bloggposten fordi jeg
kom til å tenke på alle som tror at uførhetsandelen har steget i befolkningen i
Norge, enda avisene er fulle av artikler som viser at det er motsatt. Trodde
jeg at jeg visste. Men så må vi ta med at det gjelder når det er justert for
alder og kjønnssammensetning. En justering som ligger over et gjennomsnittlig
nettrolls forstand, og en del av oss andres også.
Å bytte ut desinformasjon vi er sikre på vi vet alt om, er
nok en stor utfordring for oss alle. Vi må ta inn over oss at mye av det vi tror
vi vet er feil. Så må vi huske at hjelpere og saksbehandlere som har
opplysninger om oss a) statistisk sett vil ha noen feil opplysninger og b) ikke
alltid orker å høre etter om man prøver å sjekke eller korrigere dem. Men så er
utfordringen å ikke uten videre gå ut i fra at de har feil info, selvfølgelig.
Hørte du hva jeg sa nå?
Hørte du hva jeg sa nå?
Og da kom jeg på noe annet: Kanskje det egentlig var sånn at
hun første jeg fortalte om satt midt i en skilsmisse og var svingstang i hue,
og jeg ligna fysisk på nydama til eksen. Man vet stengt talt aldri. I så fall
tror jeg reaksjonen min gjorde at forholdet til nydama til eksen hennes fikk
seg et skudd for baugen, gitt!
Unnskyld Nydame. Om det nå var sånn det var.
1 kommentar:
عزل الصوت بالرياض
تجهيز سينما منزلية بالرياض
Legg inn en kommentar