tirsdag 13. mars 2012

Flyladyerfaringer

Så har jeg gjort meg noen refleksjoner mens jeg har prøvd å følge opplegget til Flylady. Eller "Flaidy" som barnebarnet sa før. Se forrige bloggpost.

Siden jeg prøvde Flylady for noen år siden har hun blitt mye mindre opptatt av å si at husholdningsartiklene hun selger godt kan erstattes av annet man har, og det har økt på med brevene som forteller om hvordan folk lenge mente de greide seg med det de hadde, men til slutt innså de at de var svake, syndige mennesker som måtte overgi seg til Flylady som visste best... Nåja, jeg overdrev litt her, for å få det til å ligne enda litt mer på den kristne vekkelsespropagandaen de virker inspirert av.

Fortsatt masse bra hos Flylady, men lur oss ikke til å tro at du må kjøpe lilla mikrofiberkluter som farger av så mye at du må vaske dem noen ganger for ikke å misfarge ting en vasker og selv uten frakt fra USA mye dyrere enn dem du kan finne overalt i Norge. Men kanskje de ikke har mikrofiberkluter i USA?

Jeg har kjøpt meg feiekost med gummibust på Jernia billigere også enn den Flylady selger og tappert forsøkt å vaske opp med ditto oppvaskkost hos DD ( amerikansk/Flyladyuttrykk for Dear Daughter) men har gitt opp. De selger en børste med håndtak og gummibust maken til dem en får kjøpt til å fjerne dyrehår med. Den er OK. Fin å fjerne lo fra tørketrommelen og vaske bakebollen med så man slipper å få oppvaskkosten full av deigrester. Den er grei. Og en støvkost med fjær på er fint å bruke, du får dem i Norge også. Bedre enn neonfargete plastbørster, men muligen ikke bedre enn swifferkosten.

Mange grunnprinsipper er bra. Rydd 15 minutter hver dag i en haug med masse rot, den er ikke dum, den. Og en fast rutine for morgen og kveld der man blandt annet bruker max 2 minutter på hvert av de stedene der det alltid hoper seg opp ting som skulle vært ryddet bort eller kastet. Ikke dumt. Samt å dele huset opp i soner som man sirkulerer gjennom med jevne mellommmrom.

Og ikke minst: Rydd litt etter hvert så du ikke kollapser, og bruk hele tida tid på å holde ved like det du alt har fått orden på. Gå ikke i perfeksjonistfella, la deg ikke distrahere av andre ting og kast ting du ikke trenger.

Jadda.

Men jeg kommer aldri til å gå med utesko inne, og om hun fortsatt foreslår at man rer opp senga uten å lufte den, så gjør jeg ikke det. Og jeg klarer veldig godt å sortere kaste - gi bort - legge vekk uten neonfargede nylonvesker fra overseas.

Men oppvaskbenken min, den holder jeg rein og blank. Shine your sink!

Ingen kommentarer: