søndag 19. april 2009

Bestemor ser deg.

Dette tok Drammens Tidende inn i dag, og siden de ikke har disse innleggene på nettsida si, så legger jeg det her. Det er jeg selv som har skrevet det, får jeg presisere.

Her en dag kom jeg i snakk med en ung jente. I blant får hun juling av jentegjenger, sa hun. Det var selvfølgelig sjokkerende å høre for en snill, liten middelaldrende dame som jeg, som egentlig vil tro at de fleste er greie og at rettferdigheten rår. Denne jenta er intelligent og med stor integritet. På noen virker slikt provoserende. En godt voksen dame som meg har jo lært seg såpass mye om menneskene at jeg vet at hos dem som har et sterkt hierarkisk verdensbilde og der makt er den eneste sanne verdi, så er det naturlig at man går på andre som har sin egen form for styrke.

Mer sjokkerende var det å få vite at hun hadde opplevd å bli banket opp på offentlig sted der voksne mennesker bare snudde seg og ikke grep inn på noe vis. Ikke en gang noen ”pen” middelaldrende dame som snudde seg og så våkent og interessert på det som skjedde, og dermed kunne fått de voldelige småjentene til å besinne seg.

Og det er ille, for i motsetning til hva mange vil tro, er det ingen som er så beskyttet trygg i vårt samfunn som ”pene”, middelaldrende damer. Undertegnede får rett som det er utlevert honnørbilletten på bussen før jeg har rukket å vise fram honnørbeviset. En 20-åring vil kunne oppleve å bli mistenkt for å ha forfalsket honnørbeviset sitt, og jeg har sogar hørt om en som ble avvist da hun hadde et bevis utstedt i en annen kommune. Dette er ett eksempel på hvor ulikt man respekteres. .

”Pene” middelaldrende damer får også stort sett gå i fred på gata, i butikker får vi god service og vennlig behandling, og på kafeer kan vi sitte lenge og lese over en enkelt tekopp uten å møte krav om ny bestilling. På NAV kan vi komme med en mildt korrigerende bemerkning til funksjonæren uten å frykte sanksjoner. Om vi rapporterer noe til politiet, blir vi trodd.

Hva er det jeg vil fram til? ”Pene” middelaldrede damer har stor og forpliktende makt. Hvis en ”pen” middelaldrende dame viser interesse for hva en jentegjeng gjør (det er visst mest jentegjenger i Drammen har jeg latt meg fortelle), så kan det ha en bremsende effekt på voldsutøvelse mot den langt svakere gruppen av våre medsøstre på under 20. Bestemor ser deg! Nå er det nok samfunn der respekten for ”bestemor” er større enn hos oss, men selv i Norge – selv i Drammen – kan det hjelpe at du snur deg den rette veien og viser at du legger merke til hva som skjer. Det faktum at du vil være et troverdig vitne ved en anmeldelse, kan få en jentunge til å bremse volden sin. Er det riktig galt, kan du kanskje hindre henne i å bli morder, og i hvert fall kan du hindre at den angrepne blir utsatt for både fysiske og psykiske ettervirkninger.

Det er ikke så lett for oss som ikke kan kodene å se hva som er et internt oppgjør og hva som er et angrep på en utenforstående på samme alder som er like redd og sårbar som oss selv. Eller, som jeg altså hevder: mer sårbar. For mange av oss ”pene” middelaldrende damer ser de søkk like ut, disse ungdommene.
Jeg husker forresten første gang jeg så en ”sægger” (gutt med buksa langt ned på baken). Jeg trodde han hadde det vanskelig hjemme, at ting gikk litt på halv tolv, som vi sier det i min generasjon, og at han ikke hadde annet å ta på seg enn buksene til storebroren. Nå mange år etterpå kan jeg le av meg selv, men jeg gjør sikkert fremdeles tilsvarende feiltolking av kleskoder hos ungdom.

Kjære medsøster i godt voksen alder og beskyttet av din sosiale status som vanlig, kjedelig, men respektabel kjerring: Kjenn ansvaret ditt. Brukt makten din. Stopp opp og se. Du trenger ikke snakke til dem. Du trenger ikke ta bilde av dem med mobiltelefonen din. Bare vis at du ser. Så stopper sikkert flere respektable, kjedelige, små gamle damer uten selvforsvarskurs også opp og ser. Det kan holde det.

Og har du lyst til å gjøre mer, kan du selvfølgelig kreve at det blir satt inn tiltak som hjelper disse barna. Det er også en viktig måte å se dem på.

Ingen kommentarer: