onsdag 11. februar 2009

Bevisstløs bruk av skjellsord.

Mange voksne ville bli svært provosert dersom de selv eller deres døtre blir kalt ”hore” av barn og yngre ungdommer. Men nå har faktisk nesten det samme skjedd med ordet ”hore” som med ”dame”. Det har mistet sin opprinnelige betydning. ”Hore” brukt av ungdommer er fortsatt et nedsettende uttrykk, men det er ikke en påstand om at man mener den angjeldende har utvist usømmelig seksuell aktivitet, evt. i ervervs øyemed.

Hvis en voksen person kalte meg hore, ville jeg muligens meldt han for ærekrenkende atferd. Om en ungdom sa det, ville jeg satt det i klasse med ”drittkjerring”, Ikke så hyggelig, men ingen påstand om annet enn at vedkommende ikke likte meg.

Det ser ut som ungdom har ikke alltid noe forhold til hva ord egentlig betyr. Det vanligste skjellsordet på gutter er ”homo”. Dette er kanskje mer bekymringsfullt, for egentlig betyr det: ”Jeg liker deg ikke og vil si noe stygt til deg, jeg later som jeg tror din seksuelle preferanse er for ditt eget kjønn.” Og det underforståtte budskapet er da at det er en fornærmelse å bli oppfattet som homofil.

Vi som er glad i språk og synes at det er interessant at Åsmund og Espen er to dialektformer av samme navnet og at Åmot betyr elvemøte, synes det er klønete og litt stakkarslig å bruke ord feil slik barn og yngre ungdom bruker ”hore” og ”homo”, og noen av oss har tenkt at: stakkars de er så små og uskyldige at de ikke vet hva det de sier betyr. Men det er muligens ikke slik. Det er kanskje slik at de gir en god dag i noe vi synes er viktig.
Så har skjedd før…

Nå har barn og ungdom begynt å bruke ”Jøde” som skjellsord også. Men de mener ikke noe vondt med det…

Jeg har sagt det før, jeg begynner å bli ei gammel dame som er redd for ungdommer som uten å ville andre noe vondt heller Plumbo i trusa på en kamerat og nå også mental Plumbo på folk.
Og jeg ER fortsatt bekymra for at sånne får lov å gå ut på veien alene

1 kommentar:

tanteMy sa...

Skal man kommentere unøyaktig språk, må en jammen passe seg sjøl. "Påstand om at folk ikke liker meg", skriver jeg, men det skal vel hete "uttrykk for"...

For øvrig bør jeg sikkert skrive et blogginnlegg om alle mine tastefeil, som skyldes litt for sein impulsoverføring til hendene.