lørdag 3. juni 2017

BadevektMy har kort møte med matbloggMy

My har tatt fram badevekta si igjen. Et kjapt, lite ( ja! lite!) stunt i juni og sommergarderoben vil sitte greiere. Trene, riktignok mest for å bli sterkere, og det skal absolutt fortsette ut over juni. Samt spise litt sunnere, riktignok mest for resten av helsa, men litt mindre magefett er sikkert også en helsegevinst. 

Jeg vil aldri spise så lite at jeg ikke blir mett til måltidene. Spiser frokost også. Og blir en frossen mot kvelden, har en spist for lite. Usunt for kroppen, og de som vil gå ned i vekt gjør ikke det når de blir frosne av sult, for da har stoffskiftet gått ned. 

Matblogg skal jeg ikke begynne med, men det hender jo jeg forteller om mat mens jeg pluderer. ( Under badevektblogginga i 2013 skrev jeg jo om salat på glass og moset grønnsaksuppe.) 
Og pinseaften frokost fikk jeg lyst på vafler.

Pinsevaffel
Tips 1: Hvis du mikser i blender, begynn med vannet, så fester det seg ikke mjøl i bunnen. 
Tips 2: Ta hvete i stedet for spelt om du har det, og er du tom for havregryn, kan du kanskje bruke opp den gamle myslien du har bakerst i skapet, men sjekk holdbarhetsdatoen, og så har mysli litt annet næringsinnhold enn havregryn.
Tips 3: Det blir mindre søl å veie, da kan du bare sette bollen på vekta og trykke den til 0 for hver gang du har oppi noe. 
Tips 4: Du kan sikkert steike lapper av røra om du ikke har vaffeljern. Tror nok pannekaker kan bli fillete.
Tips 5: Vafler til overs kan fryses og varmes kjapt i brødrister.


1.5 dl vann
60g (1 dl) sammalt spelt
15 g (1/4 dl) siktet spelt 
25g ( 1/2 dl + 1ss) havregryn 
50 g lett cottage cheese ( du kan godt slompe litt, se hva et helt beger veier)
75 g (litt under 1 dl) «nøytral» soyayoghurt.
1/4 ts salt. 
2 egg

Bland sammen. Ta eggene bare med helt til slutt, ikke kjør eggene lenger enn akkurat så det blander seg. La det stå litt om du ikke er veldig sulten eller travel.  Steik i vaffeljern. Det blir 6 plater. 

Næringsinnhold 6 vaffelplater:
571 kcal,
protein:            35,3 gram/ 26%,
karbohydrater: 64,9 gram/ 47%,
fett:                  16,7 / 27%

Jadda, jadda, 1 plate blir da  91-92 kcal 

Til kaloritellere og andre slankere:
Kaloritellere som bytter med melkeyoghurt: Soyayoghurt har 50 Kcal pr dl. 

Ja, og om du må bruke 1/4 ts fett til sammen i vaffeljernet, så blir det 10 kcal til.

Det er oppskrift på noen veldig greie proteinrundstykker på nett som metter veldig. ( Google sjøl. ) Lett å bake, av BAKEPULVER, hadde ikke giddet bake dem om jeg ikke hadde fått hos Anita Nabo, men de var GODE!

Og så finnes det flere apper som veldig, veldig lett lager oversikt over hva en får i seg. Av og til oppdager en at noe var så energitett at det ikke er verdt det, mens annet ( en porsjon is og jordbær, for eksempel! finner jeg ingen grunn til å avstå fra.)  Appene har en gratis intro-versjon som mange av oss greier oss fint med. Og etter en stund har en jo så feelingen med hva en spiser at en ikke trenger app.

Appen min trodde jeg hadde spist alle vaflene til frokost, stakkar. (Jeg gjemte 2 til seinere i dag, men jeg orker ikke involvere appen i alle detaljer.) Men appen syntes dette var en helt grei frokost! Den skryter, maser og kommer med milde bebreidelser den appen. Skjønner at noen blir litt sprø av det…

Ingen kommentarer: