søndag 19. april 2015

Kaste og rydde inspirert av KonMari-metoden


 Jeg rydder for tida. Med jevne mellomrom rydder jeg, og så fyller det seg på igjen. Denne gangen har jeg lest ei bok av Marie Kondo som hevder at etter hennes metode vil du rydde en gang for alle, og siden trenger du bare legge på plass. Etter over 60 år på planeten, blir man skeptisk til alle løsninger som lover så mye, men det ser hittil lovende ut. Ja, det gjør det jo stadig vekk med nye metoder, jeg veit det!  Men det er ryddigere i en del av sakene mine enn jeg kan huske det har vært noen gang.

Kanskje kommer det av at to av Kondos viktige råd er:
1 Du må kaste mye mer
2 Du må rydde så fort du kan, sånn at du i løpet av kort tid har ryddet i alt du har.
Det er jeg i gang med, og da sier det seg selv at ryddingen allerede synes godt.

Så har hun to råd til som går rett på det som roter til ting for meg:
3 Du må rydde alt i en kategori på en gang, uavhengig av i hvilket rom det befinner seg.
4 Lagre alle tekstiler på høykant, og brett mer og heng opp mindre.

Jeg har en stygg tendens til å opprette nye systemer i stedet for å følge opp dem jeg har. Da jeg ryddet i klærne, tok jeg også  med tøy som lå til reparasjon. Jeg fant fem kurver med sytøy! Nå har jeg en. (– Hm…,nei, jeg har to. Ikke si det til Kondo, men jeg har en liten boks i bua med hjemmestrikka sokker jeg har tenkt å lappe eller stoppe- en gang.)

Tekstiler på høykant, kan høres ut som å utfordre tyngdekraften. I hvert fall når man ikke skal henge så mye på henger. Men det er genialt:

Akkurat denne delen går jeg litt i detaljer om, selv om Youtube har mange instruksjonsfilmer om det, lette å søke opp. Kanskje alle er inspirert av Kondo, eller kanskje hun bare har plukket opp ideen?
Å brette ei t-skjorte i tre med ermene brettet inn, og deretter i tre den andre veien, er kjent. Det vanlige er da å legge dem i stabel. Tenk deg at du bretter T-skjorta en gang til den samme veien? Og så setter du alle T-skjortene etter hverandre i skuffen med den brettekanten opp? Da ser du alle t-skjortene dine! Og er ikke skuffen for lav, er det enda bedre å brette på tvers i to og to, ikke tre og to. Da får du plass til enda flere uten å klemme dem for mye sammen.

Dette lærte jeg på Internett i fjor, og tross min ( og din?) skepsis: Tøyet blir mindre krøllete på den måten.


Jeg er likevel ikke sikker på at jeg aldri mer vil måtte rydde. I boka si, der hun går i detaljer, oppfordrer hun oss til å kaste det meste. De som kan leve med det, kan jo slippe å rydde.

Hun beskriver sitt forhold til å kaste med en nidkjærhet som, uten at jeg vet noe om henne som person får assosiasjoner til hvordan folk med anorexia nervosa forholder seg til mat. Det høres ikke helt  sunt ut, selv om det kanskje er beskrivelsen og ikke personen det handler om.

Hun var ikke noe skolelys og tviler på om det er noen som leser en bok mer enn en gang, om de ikke har spesielle yrker. Så når du har lest ei bok, kast den! Men uten å ha dette synet på bøker, kan man jo gå over bokhylla og sende en liten pose til Fretex nå og da med bøker som ikke holdt hva de lovet eller som man vet man ikke skal lese likevel.

Hun tror heller ikke at man vil bruke klær som har vært lagt bort en stund. Noen av oss vet at det gjør man. Både alder og særhet gjør at man ikke alltid finner klær man liker i butikkene. Og så koster klær penger. Hun har nok heller ingen erfaring med å skifte mellom ulik størrelse i klær.

Men det går an å systematisere litt. Jeg har en liten haug med klær jeg liker godt og som jeg nesten kommer inn i og noe som er alt for trangt. (I mer heldige perioder handler det om litt for stort og litt for lite.) Men det er viktig å holde volumet nede her, det medgir jeg. Og oppbevare det i en kurv/skuff på samme sted hvor man har annet tøy, så man ikke glemmer hvor man har dem og setter en bærepose i boden eller lager en egen avdeling i vintertøyet…

Å rydde så fort man kan, så man rydder i hele huset over et kort tidsrom, er ikke noe de fleste kan unne seg. Man skal ha tid og krefter. Men det går an å tenke på det på samme måten som når man pusser opp et rom eller har andre større prosjekter. Og jeg har litt trua på at det ikke er nødvendig å rydde hvert år om man følger en tilnærmet KonMari-metode.

For meg er det å rydde alt samtidig bra, fordi jeg er dårlig på oversikt og liker å fordype meg i detaljer. Av og til har jeg tid til det, også, fordi jeg er nokså arbeidsfør men uføretrygdet, men så nær pensjonsalder at jeg ikke kommer meg ut i så mye jobb jeg kunne orket. Akkurat nå dukket det opp en utilsiktet luke i det frivillige arbeidet jeg driver med også. Dermed lå det greit til rette for meg å ”ta en KonMari”. Men nå er jeg midtveis (håper jeg) og litt sliten.

Jeg vil komme til å få tatt badet og tilsvarende ting andre steder i huset (håndveska, skapet med håndvesketing, nattbordskuffen, alt i samme kategori er viktig etter KonMarimetoden). Likeså alle reingjøringsting. Smykkene skal bli en utfordring, og jeg frykter noen dype hyller i bua kan holde hardt på sakene sine. Minner er bøygen, sier Kondo, men man klarer å kaste det meste der også. Hun om det.

En nyttig erfaring når man har fraktet ting til Fretex som man ikke orker å tenke på hva har kostet: Man blir mer innkjøpskritisk. Jeg kjøpte meg ei sommerbukse som viste seg å ha et anstrøk av en grønnfarge som strengt tatt bare var fint sammen med mine hvite og svarte topper og gensere. (Lett å se nå når alle hadde en brettekant som vendte opp!) Den leverte jeg tilbake og fikk pengene igjen. Kjøpte også (under tvil) to putetrekk som skulle passe med den nye fargen på stueveggen. Fraktet dem ytterst forsiktig hjem, og tok ikke av merkelappen før jeg hadde sett på dem et par timer. (OK, de passet.) Håper dette blir en ny vane, å være bevisst på at innkjøp kan gjøres om.

Dagens oppgave skulle være å se om noen av mine 19 singletes og 11 t-skjorter (regner ikke  med dem i ull) likevel ikke skal få følge videre med på ferden, men så fant jeg 7 ekstra sommerlige singletes og tre ditto t-skjorter som ikke var lagt på plass enda, og da kjente jeg tydelig at jeg hadde mye mer lyst til å skrive en bloggpost om opplegget.


Har jeg trua på KonMari enda? Ja… jeg trur jeg har litt trua - enda.

Og du? Du kan jo prøve den brettegreia på T-skjorter og topper?

Ingen kommentarer: