mandag 12. oktober 2009

VG-da! Dere juger og narrer!

Her om dagen leste jeg noe meget foruroligende på forsiden av VG. Det stod at statsministerens kone var alvorlig skadet i en hjemmeulykke.

Jeg har sett bilder av damen og lest intervju med henne, og da berører det en nok mer enn når det har skjedd med en ukjent kvinne.

Men i tillegg var dette kona til han som nettopp skulle i gang med å lede regjeringen i fire nye år framover. Han hadde en viktig jobb foran seg, og så var altså kona han skikkelig dårlig. Kanskje hun ville dø? Satt han på sykehuset hos henne? Eller satt han på statsministerens kontor og hoppet i stolen når telefonen ringte? ( Eller når sekretæren kom inn, kanskje?) Stakkars mann! Og hvordan kunne dette berøre styringen av landet?

Jeg var temmelig kjapp med å få på PC-en da jeg kom hjem. Hvordan gikk det med henne?

Uff! Typisk! Etter litt leting nedover på avissiden, fant jeg ”nyheten”. Det viste seg altså at dette lå et par måneder tilbake i tid. Og skikklig hjernerystelse hadde hun fått, men ikke verre enn at hun hadde vært og stemt ved valget.

Jeg vet nok om hodetraumer til å vite at dette ikke var en pyttsann-historie, men likevel føler jeg meg lurt. Statsministeren som hadde en viktig og travel tid foran seg var ikke under dobbelt press. Dette var bevisst villedende informasjon. Ikke for første gang. Men ærlig talt, VG, er dere ikke flaue en gang? ALLE skjønner jo at dere gjorde det med vilje.

Hvis jeg hadde løpt for å varsle en brann, og noen hadde gitt meg en tilsvarende villedende informasjon om hvor jeg fant en brannalarm eller telefon, tror jeg de kunne blitt straffet dersom dette førte til at brannen fikk bedre tak. Når det er åpenbart at informasjonen var gitt i bevisst villedende hensikt, er det like godt med løgn.

Folk fortsetter å kjøpe VG. Eller tilsvarende aviser som med vilje narrer oss. Er vi blitt helt dumme, som aksepterer slikt?

4 kommentarer:

tanteMy sa...

Må kommentere meg selv:
I dag fortalte Dagbladet at de haddde spurt Kristin Halvorsen om dette var siste budsjettet hun la fram. "Nå får vi se , da" skulle hun ha svart. I overskrifta ble det. "Kristin Halvosen ser ikke bort fra at dette blir siste budsjettet hun legger fram. "

Som jeg har sagt før. Det er lenge siden den første avisa kom, den som het: "Norske intelligenssedler"

Syltegeek sa...

Det er derfor jeg ikke kan bli journalist. Eller jobbe i desk. Eller noe som helst som har med aviser å gjøre.

Og det er synd. Konseptet avis er jo praktfullt.

Anonym sa...

Ja, så dumme har avisene gjort oss. De lyver om alt, hele tiden. Nå venter jeg boka til Christian Borch "Sannehetens kår", så får vi se om han skriver alt det jeg har lest på engelsk på norsk, og om noen gidder å lese det. VG har ingensamvittighet, de skal bare tjene penger.

Olesin sa...

men kanskje brannen var noen mnd tidligere?.....